I år gör jultomten skillnad digitalt

På fyra år har Tobias Guldstrands välgörenhetstomtande samlat in över 1,2 miljoner kronor till Barncancerfonden. I år är det femte gången gillt och allt är nästan precis som vanligt. Skägget är utsparat och tomtedräkten sitter på, men i stället för släde och renar väntar nu skärm och dator.

Coronapandemin ställer inte bara till det för vanligt folk, även den åldrande tomten är i riskgrupp och i år måste han, likt alla andra, bli digital. Men en videohälsning kan också betyda mycket och dessutom innebär det att fler barn kommer att få chansen att träffa just den här tomten.

Tomten Tobias Guldstrand har sprayat skägget vitt och sitter redo vid datorn.

– Visst är det tråkigt att det inte är som vanligt, men det digitala ser jag som en utvecklingsmöjlighet. Förut har jag bara hunnit med ett 15-tal familjer, men i år kommer jag inte bara kunna tomta i Sjuhäradsbygden utan också i Gällivare och på Gotland, säger Tobias Guldstrand, 32 år, som har varit tomte mot barncancer sedan 2016.

Allt började med att Tobias, som är cyklingsentusiast, gick med i Team Rynkeby 2014. Det är ett välgörenhetscykelprojekt där medlemmarna varje år cyklar till Paris för att samla in pengar till Barncancerfonden. Där träffade han också flera närstående till barn med cancer.

– Jag sökte till Rynkeby för att träffa kompisar och för att man cyklar för en gemensam sak. Men efter att ha fått ta del av de här personernas historier kändes det helt plötsligt sekundärt med cyklingen och insamlingen blev det som verkligen hade betydelse.

Tomten Tobias Guldstrand har sprayat skägget vitt och sitter redo vid datorn tillsammans med katten Findus.

Nya insamlingsrekord varje år

Själva tomteidén knyckte han från teamkompisen Jonny Ljungberg som välgörenhetstomtade i sin hemstad.

– Jag tänkte att ”Fasen jag har ju också rätt bra skäggväxt. Han kan göra det i Varberg och jag i Borås.” Det året renrakade jag mig för sista gången strax innan vi åkte ner till Paris, sedan började jag att spara, säger Tobias.

Målsättningen 2016 var att samla in 25 000–30 000 kronor, men intresset var större än Tobias hade kunnat ana. Efter lite uppmärksamhet i Borås Tidning landade slutsumman i stället på 82 000 kronor. Något som sedan följts av nya rekord varje år; 211 000 kronor 2017, 402 000 kronor 2018 och häpnadsväckande 531 000 insamlade kronor 2019. Allt eftersom åren går och slutsummorna ökar blir också frågor i stil med ”Ska du inte sluta nu när du är på topp?” vanligare, men så tänker inte en välgörenhetstomte.

– Jag skiter i om jag samlar in 30 000 eller 300 0000 kronor. Jag vet att alla pengar som kommer in behövs, säger han.

Tomten Tobias Guldstrand sprayat det mörka skägget innan han förvandlas till jultomten.

”Skulle vara sjukt svårt att sluta”

Nej, Tobias Guldstrand har inga planer på att lägga luvan på hyllan. I alla fall inte förrän den dagen han själv blir pappa.

­– Men det skulle ändå vara sjukt svårt att sluta, det blir ett sug. Sedan tycker jag inte att jag gör så mycket egentligen. Jag lägger lite tid på julafton och gör några inlägg i sociala medier. Min del i det hela är bara att göra det enkelt för människor att skänka pengar.

Tomten Tobias Guldstrand byter om till jultomte.

Men det är en sanning med ganska stor modifikation. Under hela december är det vanligtvis bråda dagar för Tobias. Ibland börjar första tomteframträdandet redan i slutet av november. Det är invigningar, julbord, familjer som firar tidig jul, besök på Barncancerfonden Västra och lekterapin på Södra Älvsborgs sjukhus. I år ser det såklart lite annorlunda ut, men allt ställs inte in. Planer finns till exempel på att försöka få till några av de bejublade besöken digitalt. Och trots rådande restriktioner hoppas han ändå på att få komma ut och göra några coronasäkra liveframträdanden.

– Jag tror att barnen behöver träffa tomten. Tanken är att komma ut en kvart hos varje familj och att tomten i år stannar utomhus och dessutom kanske kan få lite hjälp att dela ut julklapparna.

Tomten Tobias Guldstrand har sprayat skägget vitt och ska köra tomtandet digitalt i år på grund av coronapandemin.

Rekordartad framgång i år

Pandemin till trots har Tobias Guldstrands insamling haft ett rekordår, redan i början av december. Tomten mot Barncancer har fått stor spridning på sociala medier och många gåvor har skänkts, både från personer runt om i hela landet men också utomlands. Genom draghjälp från influeraren Matilda Djerf har insamlingen haft storartad räckvidd som resulterat i över 200 000 insamlade kronor redan till andra advent.

- Det är helt otroligt! Jag har fått nypa mig i armen flera gånger om, berättar Tobias.

- Trots att jag aldrig fokuserat på den slutgiltiga summan kan jag inte låta bli att tänka på hur många forskartimmar detta faktiskt genererar, fortsätter han.

Utöver genomslaget på sociala medier har insamlingen fått ytterligare en väldigt speciell form av draghjälp - en anonym person från Sjuhärad har meddelat att personen vill matcha det belopp Tobias samlar in till årsskiftet, med en maxgräns på en miljon kronor. 

- Personen som matchar det insamlade beloppet vill visa på vilken skillnad man kan göra genom att välja bort en godispåse eller en lunch på restaurang och istället skänka pengarna till Barncancerfonden. Det är helt fantastiskt generöst och personen var dessutom orolig att den övre gränsen på en miljon skulle uppfattas som småsnål, berättar Tobias med ett skratt.

- Detta är helt fantastiskt, avslutar Tobias, som fortfarande är märkbart tagen av det hela. Jag gick in med tanken om att detta år skulle bli annorlunda, med coronan som största utmaning och så blir det istället ett rekordår.