Gåvor via Facebook blev stor succé

Det är lätt, snabbt och säkert att starta insamlingar och ge gåvor till Barncancerfonden via Facebook. Hittills har över två miljoner kronor kommit in tack vare flitiga användare av det sociala mediet.

Att starta en insamling till Barncancerfonden via Facebook Donations är ett nytt och enkelt sätt att bidra i kampen mot barncancer. Via sitt konto på Facebook kan användare med ett knapptryck välja Barncancerfonden, den summa man önskar uppnå samt berätta om syftet med insamlingen. Detta delas sedan på användarens tidslinje. Det går också att skänka pengar via Barncancerfondens egna Facebooksida och knappen ”Skänk en gåva”.

– Fördelen med Facebookinsamlingar är att de är enkla att starta och det är lätt att ge gåvor. Plattformen används av väldigt många svenskar och det i sin tur leder till att vi på Barncancerfonden får hjälp av engagerade människor att sprida vårt budskap vidare, förklarar Hans Kullin, social media manager på Barncancerfonden.

Totalt har det startats nästan 2 000 insamlingar till förmån för Barncancerfonden på Facebook. Många av dem har startat i samband med födelsedagar. Dessutom kan man lägga till en gåvoknapp i ett vanligt Facebookinlägg och samla in pengar.

– Ungefär två veckor innan någon fyller år skickar Facebook ut ett meddelande om att det går att starta en födelsedagsinsamling för att samla in pengar till oss. Det här är ett helt fantastiskt sätt för oss att få gåvor som vi kanske inte skulle ha fått annars, fortsätter Hans Kullin.

Andra startar insamlingar till minne av barn som inte överlevde sin cancer eller till barn och unga som just nu är i behandling. Bara under slutet av förra året samlade Barncancerfonden in över två miljoner kronor via Facebook Donations.

– Det är tryggt och säkert att ge pengar till oss på det här sättet. Det sker via säkra kortbetalningar och Facebook tar inte någon avgift för det. Alla pengar kommer fram till oss.

Barncancerfonden var en av en handfull organisationer som fick frågan om att testa insamlingsmetoden i Sverige i oktober förra året. I USA har möjligheten funnits ett tag.

– För oss är det viktigt att följa med i utvecklingen och prova nya möjligheter. Facebook Donations är ett väldigt bra verktyg för detta, konstaterar Hans Kullin.