"Att kunna samlas runt CSR-samarbetet öppnar för lokalt engagemang."

Svensk Fastighetsförmedling har på ett framgångsrikt sätt kopplat CSR-samarbetet med Barncancerfonden till företagets affärsutmaning. Kampanjerna har både bidragit till stolthet inom organisationen och ökad försäljning.

Svensk Fastighetsförmedling inledde sitt långsiktiga samarbete med Barncancerfonden hösten 2014. Ett första steg var att hitta en gemensam aktivitet, som kunde kopplas ihop med företagets affär. Resultatet blev kampanjen ”Läge för livet”, och en insamling där 100 kronor går till Barncancerfonden för varje genomförd bostadsvärdering. Kampanjen har varit lyckad. Fram till nu har Svensk Fastighetsförmedling bidragit med över 8,9 miljoner kronor till Barncancerfonden. Många kunder tar steget, bokar in en värdering och bidrar därigenom till kampen mot barncancer.

– Vi är stolta över att vara ett företag som står för något. Vi vill såklart ha fler bostadsvärderingar, eftersom det innebär fler potentiella kunder.

Men själva CSR-konceptet bygger på att våra mäklare och kunder ger av sin tid, inte att det sker en försäljning på kort sikt, säger Johanna Gavefalk, marknad- och kommunikationschef, Svensk Fastighetsförmedling.

Ringar på vattnet

Svensk Fastighetsförmedling är en rikstäckande mäklarkedja med 230 bobutiker. Enligt Johanna Gavefalk har kampanjerna fått ringar på vattnet, och engagemanget är stort bland de cirka 1 200 medarbetarna. Strax innan jul 2016 körde mäklarfirman en minikampanj, en reklamfilm med barn som bjudit in mäklare för att värdera deras koja, lekstuga eller pepparkakshus. Filmerna hade budskapet ”Alla bostäder är värdefulla. Ta reda på vad din är värd och stöd Barncancerfonden.” Det var även flera bobutiker som tog egna initiativ och auktionerade ut pepparkakshus till förmån för Barncancerfonden.

– I Norrköping sålde mäklarna andelar i ”Vita Huset” - ett fantastiskt pepparkakshus, det blev populärt, berättar Johanna Gavefalk.

Hon menar att initiativen i bobutikerna varierar. Bland annat erbjuder man armband som kunderna får om de swishar 50 kronor till Barncancerfonden.

Enligt Johanna Gavefalk känns samarbetet med Barncancerfonden självklart. Hon ser en tydlig koppling mellan kampen mot barncancer och Svensk Fastighetsförmedlings egen verksamhet.

– Det är viktigt att engagemanget är autentiskt. Vi jobbar med livshändelser, ett bostadsbyte framkallas ofta av förändringar i livet.

Att drabbas av barncancer är också en livshändelse, som kan drabba vilken familj som helst, säger hon.

Johanna Gavefalk menar att CSR-samarbetet bygger stolthet och gemenskap i företaget. De anställda vill gärna vara med och lyfta frågan, och tycker det känns väldigt givande att bidra till forskning som räddar liv.

– Nu vill vi hitta sätt att utveckla samarbetet, och det är våra medarbetare väldigt positiva till. De tror på långsiktigheten! Att kunna samlas runt något öppnar upp för engagemang lokalt. Ju bättre det går för oss, desto mer kan vi göra för Barncancerfonden, säger Johanna Gavefalk.