​Facebook-klick hjälpte Aron att dra in 246 000 kronor till Barncancerfonden

Under Stockholm Maraton hade Aron Anderson, rullstolsburen multisportare och barncanceröverlevare, samlat ihop ett 12 personer starkt team, Team Aron, som sprang tillsammans för att samla in pengar till Barncancerfonden. Team Aron hade skaffat en företagssponsor som lovat att skänka en krona för varje gilla-klick som teamets Facebook-uppdateringar fick i samband med loppet. Det resulterade i 246 000 kronor som kommer att gå till att hjälpa barn med cancer och deras familjer.

Byggvarukedjan Bauhaus har i många år samarbetat med Barncancerfonden genom konceptet Give Hope. Inför Stockholm Marathon träffade Aron Anderson en annan överenskommelse med företaget. För varje gilla-markering som Aron och hans team i loppet samlade på sig på Facebook skulle Bauhaus betala en krona till Barncancerfonden. Team Aron delade både bilder och filmer på Facebook innan, under och efter loppet.

Tack vare ett stort engagemang i sociala medier trillade gilla-markeringarna in under dagen. När Bauhaus hade summerat alla klick skrev de ut en check på drygt 246 000 kronor som idag överlämnades till Aron vid målsnöret på Stockholms Stadion.

– Efter 42 km slit i regnet på Stockholm Marathon känns träningsvärken plötsligt lite extra värt det, säger Aron efter att ha tagit emot checken.