Arrangera en aktivitet under Week of Hope  by Bambuser

Under en hel vecka kan du springa, sjunga, simma, skapa konst, spela fotboll eller varför inte samla vänner för ett parti Yatzy?  Week of  Hope är eventet för dig som vill göra något du tycker om och samtidigt som du bidra i kampen mot barncancer. Det är enbart fantasin som sätter gränser!

Week of Hope by Bambuser pågår mellan 24-30 maj och du väljer själv om du vill arrangera din aktivitet under en dag eller flera dagar. Vi på Barncancerfonden är fast beslutna om att vi ska samla 1 miljon kronor i kampen mot barncancer – därför behöver vi din hjälp! 

Med anledning av rådande situation är det viktigt att du som arrangör följer Folkhälsmyndigheternas rekommendationer. Vi på Barncancerfonden har tagit fram några riktlinjer som du kan ta hjälp av. Om läget skulle förändras håller vi er arrangörer och deltagare uppdaterade. Men vi tror att vi tillsammans kommer hitta på nya kreativa sätt att aktivera oss tillsammans i kampen mot barncancer!

Så här går det till

  1. Anmäl dig genom att registrera din aktivitet. Om du ska arrangera flera aktiviteter registrerar du dessa genom att klicka på knappen "Lägg till aktivitet". 
  2. När du anmält dig som arrangör så kommer din aktivitet att granskas av Barncancerfonden. Efter en arbetsdag kommer din aktivitet att synas på hemsidan, du kommer få ett mejl så snart din aktivitet är godkänd.
  3. Sprid budskapet och bjud in deltagare till din aktivitet! 

Tips

Här kommer en hel del tips till dig som arrangör så att du kan planera och utföra en så bra aktivitet som möjligt. 

  • Förslag på aktiviteter 

    Här kommer några förslag på aktiviteter du kan genomföra under Week of Hope.  

    • Bollsport (fotboll, innebandy, basket, handboll, tennis, golf, padel etc)  
    • Sällskapspel (Yatzy, Uno, brädspel, musikquiz, schack, tv-spel etc)  
    • Träning (crossfit, löpning, yoga, gruppträningspinning, promenader etc)  
    • Försäljning (loppis, armband, fika, auktion etc.)  
    • Kultur (kör, konsert, dans, bokklubb, skrivarkurs, teater, konstutställning etc)  

    Är det så att den aktivitet du önskar genomföra inte står med på denna lista så kan du givetvis arrangera den ändå. Det är bara fantasin som sätter gränser!  

  • Er arrangörssida 

    På er arrangörssida kan ni: 

    • Sätta ett insamlingsmål 
    • Bestämma hur många pass ni ska arrnegera 
    • Bestämma hur många platser ni har för varje pass 
    • Lägga upp kontaktinformation 
    • Lägga upp allmän information om eventet 
    • Skriva nyheter 
    • Lägga upp bild 
    • Lägga upp sponsorer
  • Marknadsföring  

    Sprid ditt evenemang genom att sätta upp affischer, marknadsför på sociala medier och via mejlutskick. Som arrangör får du ett digitalt marknadsföringskit med material du själv kan skriva ut. Några veckor innan ditt event kommer du få ett Pressutskick från Barncancerfonden. Där hittar du tips på hur du kan ta kontakt med tidningar för att få mer marknadsföring till ditt event.

    • Använd gärna hashtagen #weekofhope och #barncancerfonden 
    • Tagga @barncancerfonden i dina inlägg så har vi möjlighet att dela dem vidare för att sprida ditt engagemang ytterligare.  
    • Arbeta aktivt med dina sociala medier. Skapa innehåll på Facebook, Instagram, Linkedin etc. 
    • Skapa ett event på Facebook där du bjuder in dina deltagare och lägg upp peppande inlägg för att skapa en gemenskap.  
  • Betalning och insamling  
    • Dina deltagare anmäler sig via din eventsida. Betalningen går direkt till Barncancerfonden men kommer att synas på din eventsida. Man betalar med kort, Swish eller faktura (företag). 
    • Det går även att skänka gåvor på din anmälningssida med kort eller Swish. Gåvorna kommer synas på din sida. 
    • Det går att köpa sponsorskap på din eventsida. Det finns tre färdiga sponsorpaket: brons, silver eller guld, som man enkelt kan beställa via dian eventsida.  
    • Barncancerfonden tillhandahåller en unik QR-kod som kan användas för spontana gåvor till din insamling. Du hittar din QR-kod på Mina sidor och på din eventsida. 
    • Hantering av kontanter kan förekomma. Sätt in pengarna till Barncancerfonden BG-nr 9020900 och märk inbetalningen ”Week of Hope [år och arrangörsnamn]. Det går även bra att swisha in summan med hjälp av din QR-kod.  
  • Inför eventet
    • Var noga med att ange korrekta kontaktuppgifter i din arrangörsanmälan om dina deltagare behöver komma i kontakt med dig. 
    • Välj vilken/vilka dagar du vill arrangera ditt event samt hur många pass du kommer att arrangera. Du kan arrangera pass under hela vecka 21, 24–30 maj. 
    • Weekof Hope genomförs den 24–30 maj runt om i hela Sverige. Men kom ihåg att redan under vintern och våren börja marknadsföra ditt event för att få så många deltagare som möjligt! ditt välkomstmejl finns en länk till ditt digitala startkit med marknadsföringsmaterial du kan använda för att locka fler deltagare till ditt event.   
    • Skapa en riktig fest! Se till att förbereda ditt event noga, oavsett om det sker fysiskt eller digitalt. Sätt upp ballonger, skapa en spellista, bestäm ett tema etc. Det är bara fantasin som sätter gränser!  
  • Under eventet
    • Hälsa alla välkomna och berätta lite kort om vad Weekof Hope handlar om och vad deltagarnas anmälningsavgifter går till. Här kan du läsa mer om hur vi använder och fördelar pengarna. 
    • Skapa en riktigt fest! Se till att sätta upp ballonger och affischer etc. I ditt digitala marknadsföringskit finns material som du kan använda dig av.  
    • Säkerställ att alla deltagare vet vart de ska ta vägen när de anländer och vad de ska göra.  
  • Efter eventet
    • Tacka alla deltagare för deras insats efteråt och berätta hur mycket deras deltagande betyder för Barncancerfondens arbete.  
    • ditt digitala marknadsföringskit finns ett diplom du kan skriva/ skicka ut till dina deltagare som tack för deras insats.  
    • Det tar ca 2–3 dagar innan alla gåvor från dina deltagare har kommit in på din eventsida och ni kan se ditt slutgiltiga insamlingsresultat. 

Har du några frågor?   

Här hittar du vanliga frågor och svar om Weekof Hope. 

Vid övriga frågor är du välkommen att höra av dig till event@barncancerfonden.se  

Lycka till med ditt event!