Sarah Sjöström i samarbete med Barncancerfonden
Sarah Sjöström är ny ambassadör för Barncancerfonden. Sarah inspireras av Nike som behandlats för hjärntumör, och du möter dem båda i Barncancerfondens reklamfilm som börjar rulla idag.
Barncancerfonden samlar in pengar för att finansiera forskning och se till att drabbade barn och deras familjer får den vård och det stör de behöver. Idag börjar en ny reklamfilm att rulla i TV och sociala medier. I filmen möter vi Barnsupportern Sarah Sjöström i bassängen tillsammans med 8-åriga Nike.
– Jag tror att det är jättekul för barn att träffa någon som kan vara en förebild, oavsett om de är sjuka eller friska. Jag tror att det är viktigt att inspirera och de kan inspirera oss också. Det var kul att se vilken glädje Nike hade när hon var i simhallen, hon var verkligen jätteduktig. Det blir ju tufft att jobba med en såhär stor inspelning men Nike ville bara hoppa i vattnet och bada, berättar Sarah Sjöström om inspelningsdagen.
Sarah är nu i gott sällskap med alla andra Barnsupportrar som skänker pengar till Barncancerfonden, och valet att engagera sig var enkelt menar hon.
– Jag fick förfrågan och blev jätteglad. Det här är första gången jag gör ett sådant här samarbete. Det känns jättebra.
Nike
Sarah Sjöströms sällskap i bassängen är simfantasten Nike, åtta år. Nike kom till inspelningen lite blyg, men taggad och full av energi. Så har det inte alltid varit. Som 4-åring började Nikes kropp uppvisa symptom på att något var fel, det var något med hormonerna, hypofysen fungerade inte helt som den skulle. Efter en magnetröntgen såg läkarna cellförändringar kring hypofysen. Men förändringen var inte helt tydlig och Nike fortsatte att undersökas med magnetröntgen med jämna mellanrum i två års tid.
– Det var otroligt jobbigt att leva i ovisshet. Flera hormonfunktioner fallerade under tiden och vi visste fortfarande inte varför, berättar Nikes mamma Caroline.
Så småningom visade det sig att cellförändringarna var cancer.
– Läkarna sade att det kunde vara flera möjliga diagnoser. Germinom, som det visade sig vara, var en av dem. Men till sist fick vi diagnosen och därefter var det på något sätt skönt att vi äntligen kunde göra något åt det, säger Caroline.
Senare samma månad påbörjade Nike sin första av fyra blockbehandlingar med cytostatika. Därefter behandlades Nike även med strålning. Idag mår hon bra men lider fortfarande av flera endokrina (hormonella) tillstånd som hon måste medicinera för dagligen.
Nike var otroligt ivrig inför inspelningsdagen berättar mamma Caroline.
– Nike har längtat efter det här och haft så svårt att inte berätta. Sista dan innan påsklovet sade jag till henne att hon fick berätta för sin lärare. Så hon gick fram till läraren och viskade i örat 'vet du vad jag ska göra på fredag’?
Se filmen
Resultatet av inspelningen med Nike och Sarah syns nu i den reklamfilm för Barncancerfonden som börjar sändas idag, måndag 9 maj. Du kan t.ex. se den på TV 4 i samband med ishockeymatchen mellan Sverige och Tjeckien. Reklamfilmen visas klockan 19.52.
Reklamfilmen finns också på Barncancerfondens YouTube-kanal.
Tack
Barncancerfonden vill tacka:
Nike och hennes familj
Sarah Sjöström
Anna Åhlin
Regissör Johan Tappert, producent Anders Gernandt och alla andra i teamet från Folke Film som valde att hjälpa till med produktionen under långfredagen.
Ljud och Bild Media, Chimney Pot och Red Pipe
INGO
Ett stort tack också till Sara Franzén Shilwan och Eriksdalsbadet, som generöst lånade ut simbassängen till Barncancerfonden under långfredagen då badet var stängt för allmänheten.
Bli Barnsupporter
Genom Barnsupportrar som bidrar med en gåva varje månad har Barncancerfonden möjlighet till långsiktiga satsningar på forskning. Blir Barnsupporter på barncancerfonden.se.