Gul sträckfilm till ensilagebalar säljs till förmån för Barncancerfonden.

Gula höbalar för att bekämpa barncancer

Tidigare år har Sveriges åkrar lyst rosa för bröstcancer och blå för prostatacancer men i år kommer åkrarna att lysa i gult. Sveriges lantbrukare, Trioplast och Lantmännen bidrar gemensamt under 2018 till barncancerforskning genom försäljning av gul sträckfilm till lantbrukare och bönder.

Lantmännen hoppas kunna överträffa fjolårets insamling som gav mer än 225 000 kronor till forskning på prostata och bröstcancer.

- Barncancerfondens vision är att utrota barncancer, och för att lyckas med det behövs mer pengar till forskning. Därför är vi glada över det här samarbetet med Sveriges lantbrukare, Trioplast och Lantmännen, säger Katarina Gustafsson, ansvarig för samarbetet på Barncancerfonden.

I sommar kommer gula ensilagebalar pryda åkrar runt om i Sverige till stöd för barncancerforskning. För varje såld plastrulle går 15 kronor till Barncancerfondens arbete med att utrota barncancer i Sverige.

Pengarna samlas ihop genom att lantbrukaren som köper platsrullen lägger 5 kr och Lantmännen och Trioplast lägger 5 kr vardera. De pengar som genereras genom försäljningen går direkt till Barncancerfondens arbete för att utrota barncancer, främst genom finansiering av forskning.

Under våren kommer Lantmännen dessutom sälja ett fårfoder där 5 kronor per såld säck går till Barncancerfonden.

För mer information, vänligen kontakta:

Katarina Gustafsson, Barncancerfonden
E-post: katarina.gustafsson@barncancerfonden.se
Telefon: 072-560 62 95

Lantmännens pressjour
E-post: press@lantmannen.com
Telefon: 010-556 88 00