40 år sedan vår förening bildades

Ibland kan man undra hur barncancervården och stödet till drabbade barn och familjer hade sett ut om det inte varit för föräldrar som började engagera sig under tidigt 80-tal.

År 2023 är det 40 år sedan tre familjer engagerade sig för sina och andras cancerdrabbade barn och familjer i vår region. De bildade då en föräldraförening som fick namnet: Föreningen för barn med blod och tumörsjukdomar i Linköpingsregionen. FLI. Denna blev sedan Barncancerföreningen i Östra Götaland och är numera Barncancerfonden Östra. Ungefär samtidigt bildades flera föräldraföreningar runt om i landet och de samlas nu i riksförbundet Barncancerfonden.

Det är känns värt att uppmärksamma 40 års engagemang för sina och andras barn samt utvecklingen av vår förening. Erfarenheten av barncancer är något vi alla hade kunnat vara utan, men mötet med andra som delar erfarenheten, ibland i föreningens verksamhet, har också gett många av oss en känsla av sammanhang och ibland en vänskap för livet.

På årsmötet den 25 mars 2023 hade vi förmånen att få träffa och lyssna till flera personer som var engagerade i föreningens tidiga år, bland andra Astrid och Roger Jonsson som var ett par av initiativtagarna till föreningens bildande 1983.

Här kan du läsa Astrid och Rogers berättelse om hur föreningen, som idag heter Barncancerfonden Östra, bildades.

Varmt tack till Astrid och Roger för ert stora engagemang, och för att ni delar med er av er historia.

Idag har Barncancerfonden Östra drygt 300 medlemsfamiljer och ca 100 enskilda medlemskap. Flera av dem är nu unga vuxna barncanceröverlevare, eller utflyttade syskon till någon som haft barncancer. Många väljer att behålla sitt medlemskap även om det gått många år sedan barnet var under behandling. Medlemmarna bor i huvudsak inom Region Östergötland och Region Kalmar.

2022 hade vi 22 ungdomar med på Barncancerfondens ungdomsstorläger Camp Together.

gruppbild ungdomar på gräsmatta och stenar