Vanliga frågor

Är du intresserad av att hyra en stuga/lägenhet på en av våra rekreationsanläggningar? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får om anläggningarna. Frågorna är ordnade i bokstavsordning.

A

  • Ankomst

    Vilken tid på dagen får jag tillgång till min lägenhet/stuga?

    Ankomst sker tidigast kl. 16.00. Det är väldigt viktigt att dessa tider respekteras, särskilt under sommarsäsongen.

    Mer information finns i din bokningsbekräftelse.

    Får jag lov att komma tidigare än kl. 16.00?

    Om det bott någon i din lägenhet/stuga innan dig så går detta tyvärr inte, då vår fastighetsskötare behöver tid på sig att göra en snabb check innan du får tillträde. Det är därför extra viktigt att du inte anländer till anläggningen före utsatt tid.

    Om det inte ser ut som att någon kommer att ha bott i din lägenhet/stuga innan dig vid tillfället för din bokning så kan det gå bra, men du blir då debiterad för ytterligare en natt, eftersom detta gör att vi inte har möjlighet att ta emot en annan familj som kan åka hem samma dag som du anländer.

    Vill du stanna längre? Kontakta kansliet så kikar vi tillsammans på de möjligheter som finns.

     

  • Ansvar

    Vad gäller för mig som hyresgäst?

    Läs igenom din bokningsbekräftelse noggrant. Bokningsbekräftelsen ska medtagas till anläggningen. Som hyresgäst förbinder du dig att följa de ordningsbestämmelser, anvisningar och regler som gäller för respektive anläggning. 

    Barncancerfonden Södras anläggningar är till nytta för medlemmar där vi prioriterar individer med högst behov främst. Anläggningarna ska därmed vårdas och skötas på så sätt att alla, oavsett behov och krav, kan tillgodogöra sig erbjudandet, samt att föreningens kapitalplacering tillvaratas utan skada.

    Samtliga av våra rekreationsanläggningar drivs av frivilliga och ideella krafter och finansieras genom gåvor från privatpersoner, föreningar och företag. Det är därför ditt ansvar som hyresgäst att ta väl hand om fastigheten, såväl interiört som exteriört, så att alla kan uppleva en härlig miljö.

    Som hyresgäst hos oss förbinder du dig därmed att under vistelsen vårda huset/stugan/lägenheten och allt som hör samman med det. Du ska även noga följa de riktlinjer som finns för nyttjandet av anläggningen. Efter vistelsen ska du återställa anläggningen till ursprungligt skick, vilket även omfattar den exteriöra miljön, exempelvis dynor och möbler. Om något gått sönder eller kommit till skada på grund av dig eller annan person som du bjudit in i huset/stugan/lägenheten så ska detta ersättas av dig, som ansvarig för bokningen. Om du upptäcker en skada vid ankomst (som alltså tillkommit tidigare), anmäl genast detta till oss. Om lös egendom saknas efter hyrestid anses detta som stöld och polisanmäls. Detsamma gäller skadegörelse. 

    Om reglerna inte efterföljs kommer Barncancerfonden Södra att skicka en faktura till dig, med ett belopp som motsvarar det vi behövt betala för att återställa anläggningen till sitt ursprungliga skick. Du ska ha betalt fakturan inom kredittiden.

    Som hyresgäst kan du inte boka en ny vistelse, eller dra nytta av något annat erbjudande från Barncancerfonden Södra, så länge du har en skuld kvar att betala.

    Barncancerfonden Södra har även rätt att neka dig och din familj tillträde till anläggningen igen, om du eller de du delat vistelsen med, missbrukat någon av våra ordningsregler.

    Här hittar du våra uthyrningsvillkor i sin helhet.

    Här hittar du våra trivselregler.

  • Ansökning

    När kan jag ansöka om vistelse på anläggningarna?

    Här hittar du all information om när och hur man ansöker om vistelse på någon av våra anläggningar:

    Alla ansökningsperioder annonseras alltid i vårt kalendarium.

    Se även A - Ansökningsperioder, S - Sommarsäsongen, T - Tilldelning och V - Vintersäsongen.

  • Ansökningsperioder

    Sommarsäsongen

    Ansökningsperioden för sommarsäsongen annonseras ut i kalendariet och på våra sociala medier, och varar vanligtvis från mitten på februari till slutet på mars.

    Besked om tilldelning kommer i mitten på april. 

    Vintersäsongen

    Ansökningsperioden för vintersäsongen gäller endast för Lindvallen. Den annonseras ut i kalendariet och på våra sociala medier, och varar vanligtvis från början av augusti till slutet på september.

    Besked om tilldelning kommer i mitten på oktober.

    Övriga lovveckor

    Ibland sker särskild ansökning till lovveckor då det är särskilt populärt att åka iväg på rekreation. Detta annonseras i så fall ut i god tid i kalendariet och på våra sociala medier.

    Besked om tilldelning kommer senast en månad i förväg.

    Se även A - Ansökning, S - Sommarsäsongen, T - Tilldelning och V - Vintersäsongen.

  • Avbokning

    Jag skulle behöva avboka min vistelse. Vad är det som gäller?

    Om du behöver avboka din vistelse så gör du detta genom att skicka ett mejl till kansliet på e-post: sodra@barncancerfonden.se.

    När måste jag senast avboka för att inte behöva betala min faktura?

    Avbokning måste ske innan ankomstdatum för A-medlemmar och sju (7) dagar innan ankomstdatum för B- och C-medlemmar. Om sen avbokning sker ska den utskickade fakturan betalas ändå.

    Som hyresgäst har du ingått ett avtal med oss och detta innebär att du ska ha betalt fakturan inom kredittiden. Du kan som hyresgäst inte boka en ny vistelse, eller dra nytta av något annat erbjudande från Barncancerfonden Södra, så länge du har en skuld kvar att betala.

    Barncancerfonden Södra har dock rätt att göra undantag ifall du eller din familj har goda skäl till att inte komma iväg på er vistelse. Som hyresgäst har du däremot fortfarande en skyldighet att underrätta oss inom rimlig tid för att meddela bakgrunden till den uteslutna vistelsen.

    Om vi bedömer att det finns goda skäl eller så länge du avbokat din vistelse i tid, så återbetalas samtliga avgifter till dig utan avdrag.

    Se även B - Bokning, F - Faktura och U - Uthyrningsvillkor.

  • Avresa

    Vilken tid på dagen måste jag ha lämnat min lägenhet/stuga?

    Avresa sker senast kl. 11.00. Det är väldigt viktigt att dessa tider respekteras, särskilt under sommarsäsongen.

    Mer information finns i din bokningsbekräftelse.

    Får jag lov att stanna längre än till kl. 11.00?

    Om det kommer en ny hyresgäst samma dag så går detta tyvärr inte, och det är då extra viktigt att du lämnar i tid, så att vår fastighetsskötare har möjlighet att göra en snabb check innan nästa hyresgäst får tillträde.

    Om det inte är någon annan hyresgäst inbokad samma dag vid tillfället för din bokning så kan det gå bra, men du blir då debiterad för ytterligare en natt, eftersom detta gör att vi inte har möjlighet att ta emot en ny familj samma dag med de villkor som finns i bokningsbekräftelse.

    Vill du stanna längre? Kontakta kansliet så kikar vi tillsammans på de möjligheter som finns.

     

B

  • Bad

    Hur ser badmöjligheterna ut?

    Nedan hittar du information om de badmöjligheter som finns på de olika anläggningarna.

    Möllegården

    Det finns en pool på innergården som är öppen och uppvärmd under sommarsäsongen. Tänk på att poolen är 1,40 djup – lämna aldrig barnen utan tillsyn! Använd alltid pooltaket när ni inte badar, detta på grund av säkerhet, smuts och värme. Flytvästar finns i en grå plastlåda utomhus utanför bastun. Dessa är avsedda för att användas i poolen och får endast användas under sommarsäsongen när poolen är igång. Ta gärna med egna bad-leksaker.

    Det finns ett SPA-bad på innergården som är öppet under vintersäsongen. Det är mycket viktigt att följa hygienföreskrifterna samt ordningsreglerna i informationspärmen noga för att hålla SPA-badet rent, detta då det annars kan bli för hög belastning på poolens reningssystem.

    OBS! Om du hyr i början eller slutet av säsongen och vill vara säker på att poolen eller SPA-badet är igång – vänligen kontakta Fastighetsgruppen! Kontaktuppgifter till dem finns i din bokningsbekräftelse. Det kan nämligen hända att vi på grund av väderförhållanden avvaktar med att öppna upp poolen, eller stänger den någon vecka i förtid. Detsamma gäller för SPA-badet.

    Tjörnarp

    Det finns en pool på anläggningen som är öppen och uppvärmd under sommarsäsongen. Tänk på att poolen är 1,40 djup – lämna aldrig barnen utan tillsyn! Använd alltid pooltaket när ni inte badar, detta på grund av säkerhet, smuts och värme.

    OBS! Om du hyr i början eller slutet av säsongen och vill vara säker på att poolen är igång – vänligen kontakta Fastighetsgruppen! Kontaktuppgifter till dem finns i din bokningsbekräftelse. Det kan nämligen hända att vi på grund av väderförhållanden avvaktar med att öppna upp poolen, eller stänger den någon vecka i förtid.

    Lindvallen

    Det finns ett äventyrsbad på Experium.

     

  • Barn

    Vi har små barn. Vad finns på plats?

    Nedan hittar du information om vad som finns på plats på de olika anläggningarna för dig som har små barn.

    Möllegården

    På Möllegården finns det tillgång till barnstol, spjälsäng och skötbord.

    Du hittar mer information i din bokningsbekräftelse.

    Tjörnarp

    I Tjörnarp finns det tillgång till barnstol, spjälsäng och barnvagn.

    Du hittar mer information i din bokningsbekräftelse.

    Lindvallen

    I Lindvallen finns det tillgång till barnstol. Skötbord och spjälsäng finns tyvärr inte.

    Du hittar mer information i din bokningsbekräftelse.

     

  • Bastu

    Kan jag basta på anläggningarna?

    Nedan hittar du information om de bastumöjligheter som finns på de olika anläggningarna.

    Möllegården

    Det finns en bastu på innergården i basturummet.

    Tjörnarp

    Det finns en bastu i en separat byggnad på området. Bastun kan användas året om.

    Lindvallen

    Det finns en bastu i varje lägenhet.

     

  • Bilder

    Hur ser det ut på anläggningarna?

    Du hittar bilder från respektive anläggning här:

  • Bokning

    Hur bokar jag en rekreationsvistelse?

    För varje anläggning gäller olika regler kring bokning och ansökan till vistelse. Detta varierar även mellan sommarsäsong och vintersäsong.

    Här hittar du information om hur du bokar respektive rekreationsanläggning:

    Se även A - Avbokning, S - Sommarsäsongen och V - Vintersäsongen.

  • Bokningsbekräftelse

    Hur får jag den och vilken information finns där?

    När din vistelse blivit inbokad av kansliet så skickas det ut en bokningsbekräftelse till dig. Bokningsbekräftelsen skickas ut via mejl och nås via en länk i mejlet. 

    Bokningsbekräftelsen är digital och ligger som en dold sida på hemsidan. Det finns även möjlighet för dig att skriva ut en pdf-version av bokningsbekräftelsen.

    Kom ihåg! Det är viktigt att du sparar det utskickade mejlet med din bokningsbekräftelse, eftersom det innehåller uppgifter om vilken lägenhet/stuga du bokat, nyckelkod och eventuell larmkod samt pris för vistelsen.

    I bokningsbekräftelsen hittar du all information som är viktig för dig som hyr en anläggning genom oss.

    Se även F - Faktura och K - Kontaktuppgifter.

  • Bombi Bitt

    Bombi Bitt

    Bombi Bitt är ett av Mjölnarbostadens två familjerum på Möllegården. Det ligger på nedanvåningen.

    Läs gärna mer om Möllegården här.

    Se även M - Mjölnarbostaden och N - Nils Holgersson.

  • Brand- och utrymningsföreskrifter

    Brand- och utrymningsföreskrifter

    Enligt Räddningstjänstens krav på utrymning ska utrymningsvägar hållas fria för utrymning. Som hyresgäst ansvarar du för att utrymningsvägarna inte blockeras av möbler eller dylikt. 

    Ytterligare information finns i din bokningsbekräftelse.

  • Bytesdagar

    Vilken dag får jag tillträde och vilken dag behöver jag åka hem?

    Under sommarsäsongen är fredagen bytesdag på alla de tre anläggningarna. Det är väldigt viktigt att tiderna för ankomst och avresa respekteras, särskilt under sommarsäsongen när det kommer en ny familj varje fredag.

    Under vintersäsongen är lördagen bytesdag i Lindvallen. Det är väldigt viktigt att tiderna för ankomst och avresa respekteras, särskilt under vintersäsongen när det kommer en ny familj varje lördag.

    Om du hyr under vintersäsongen på Möllegården och Tjörnarp kan du komma överens om en dag för ankomst och en dag för avresa med kansliet när du gör din bokning.

    Se även A - Ankomst och A - Avresa.

  • Båt

    Finns det möjlighet att låna båt på någon av anläggningarna?

    I Tjörnarp finns det möjlighet att låna båt, som kan användas i Tjörnarpssjön. Flytvästar finns på plats.

    Mer information hittar du i din bokningsbekräftelse.

     

C

  • Camping

    Får vi lov att campa på anläggningen?

    Vi tillåter inte att någon tältar eller bor i husvagnar/husbilar på någon av anläggningarna. Ingen camping får förekomma. Vi tillåter för närvarande inte heller dagsgäster på området.

    Här hittar du våra uthyrningsvillkor i sin helhet.

    Här hittar du våra trivselregler.

    Se även D - Dagsgäster, G - Gäster, T - Trivselregler och U - Uthyrningsvillkor.

  • Checklista

    Var hittar jag checklistan för städning av min lägenhet/stuga?

    Det finns en checklista för städning i din bokningsbekräftelse.

    Se även S - Städning.

  • Covid-19

    Hur ser restriktionerna ut på anläggningarna, gällande Covid-19?

    Från och med den 30 april 2022 försvann våra Covid-19-restriktioner från bokningsbekräftelserna. Detta innebär att våra hyresgäster numera är fria att efter eget omdöme röra sig runt på anläggningarna. Det är dock fortfarande viktigt att städa noga efter sin vistelse då uthyrningen sker genom självhushåll. Nästa familj ska alltid kunna flytta in direkt utan anmärkningar!

    Se även D - Dagsgäster, G - Gäster, S - Självhushåll, S - Städning, T - Trivselregler och U - Uthyrningsvillkor.

  • Cyklar

    Finns det cyklar på anläggningarna?

    Nedan hittar du information om huruvida det går att låna cyklar på de olika anläggningarna.

    Möllegården

    Det finns cyklar för både stora och små att låna på Möllegården. OBS! Ta med egen hjälm!

    Tjörnarp

    Det finns för närvarande inga cyklar i Tjörnarp.

    Lindvallen

    Det finns för närvarande inga cyklar i Lindvallen. Om du tar med egen cykel finns det dock ett cykelförråd där du kan låsa in din cykel.

     

D

  • Dagsgäster

    Får jag lov att bjuda över dagsgäster till min stuga/lägenhet?

    Vi tillåter för närvarande inte dagsgäster på våra anläggningar. Om du vill träffa vänner eller familj, som inte ingår i den grupp du hyr med, så får du göra detta utanför Barncancerfonden Södras anläggningar. 

    Se även G - Gäster.

E

  • Elbil

    Jag har elbil. Får jag lov att ladda den på anläggningen?

    Nedan hittar du information om vad som gäller för dig med elbil om du besöker någon av våra anläggningar.

    Möllegården

    I nuläget finns det tyvärr ingen möjlighet att ladda en elbil på Möllegården och det är absolut förbjudet att ladda från ett vanligt eluttag på anläggningen.

    Tjörnarp

    Om du vill ladda din elbil i Tjörnarp så kan du göra detta via vår ladd-stolpe från Eways. Instruktioner för hur detta går till finns i din bokningsbekräftelse.

    Lindvallen

    I nuläget finns det tyvärr ingen möjlighet att ladda en elbil i direkt anslutningen till Barncancerfonden Södras lägenheter i Lindvallen och det är absolut förbjudet att ladda från ett vanligt eluttag i någon av lägenheterna.

  • Experium

    Jag vill åka till Lindvallen. Vad är Experium?

    SkiStar Lodge Experium i Sälen är ett lägenhetshotell bredvid ett nöjescenter med direkt tillgång till skidbackarna, bastu och terrass.

    Här finns restauranger, bowling, gym och ett äventyrsbad.

    Läs gärna mer om Experium här.

F

  • Faktura

    Hur får jag den och när ska den vara betald?

    När din vistelse blivit inbokad av kansliet så skickas det ut en bokningsbekräftelse till dig. Bokningsbekräftelsen skickas ut via mejl och nås via en länk i mejlet.

    I bokningsbekräftelsen anges det att fakturan skickas ut separat. Fakturan skickas därefter ut av vårt faktureringsprogram Fortnox via mejl till den e-postadress som finns angiven i vårt medlemsregister.

    Om du angivit en annan e-postadress till medlemsregistret än den e-postadress du angivit vid din bokning så kan fakturan med andra ord komma till en annan mejlinkorg. Var gärna uppmärksam på detta!

    Fakturan skickas ut vid bokning och ska vara betald inom 30 dagar. Fakturan ska vara betald innan du åker iväg för din vistelse (men om du bokar med kort varsel så räcker det att du betalar inom de 30 dagar som anges på fakturan).

    Det är väldigt viktigt att du är noga med att betala din faktura. Vid upprepade betalningsanmärkningar har Barncancerfonden Södra rätt att neka dig och din familj tillträde till anläggningarna och andra aktiviteter hos oss.

    Se även A - Avbokning.

  • Fastighetsgruppen

    Vilka är Fastighetsgruppen?

    För varje anläggning finns det en fastighetsgrupp som hjälper till att ta hand om anläggningen, som ser till att anläggningen är en trivsam plats att besöka och att den tas om hand av våra fastighetsskötare.

    Fastighetsgrupperna arbetar på ideell basis och lägger ner mycket av sin fritid för att våra medlemmar ska ha anläggningar där de kan vila och få ett välbehövligt avbrott från vardagen.

    Fastighetsgrupperna finns tillgängliga för dig som hyr ifall det skulle ske något akut, och det är även de som ska kontaktas utanför kontorstid, när kansliet inte är tillgängligt.

    Nedan hittar du kontaktuppgifter till de ansvariga i respektive fastighetsgrupp:

    Möllegårdens Fastighetsgrupp

    Johan Magnusson: 0706-96 31 31

    E-post: mollegarden@barncancerfonden.se

    Tjörnarps Fastighetsgrupp

    Christoffer Dehman: 0737-14 48 01

    E-post: tjornarp@barncancerfonden.se

    Lindvallens Fastighetsgrupp

    Holly Wattwil: 070-28 30 328 

  • Fiske

    Kan jag fiska på någon av anläggningarna?

    I Tjörnarp finns det möjlighet till fiske, då fiske är tillåtet i Tjörnarpssjön. Fisk som finns i sjön är sutare, brax, abborre, mört, gädda och gös.

    Fiskekort finns tillgängligt för dig som hyr en stuga, men du får ta med dig fiskeutrustning själv. 

    Mer information hittar du i din bokningsbekräftelse.

  • Fläkt

    Om det blir varmt på sommaren, finns det fläktar då?

    Nedan hittar du information om hur det ser ut med fläktar på de olika anläggningarna.

    Möllegården

    I familjerummet Nils Holgersson finns det två stycken takfläktar, en i varje rum.

    I familjerummet Bombi Bitt och Möllan finns golvfläktar som går att flytta dit de behövs mest. 

    Tjörnarp

    I nuläget finns inga fläktar i Tjörnarp.

    Lindvallen

    I nuläget finns inga fläktar i Lindvallen.

  • Försäkring

    Hur fungerar det med försäkring när jag befinner mig på anläggningen?

    Eventuellt försäkringsskydd för dig som hyresgäst, samt dina och din familjs tillhörigheter, ordnas och bekostas av dig själv som hyresgäst. 

    Läs gärna mer om våra uthyrningsvillkor här.

    Av försäkringsskäl ber vi även dig som hyresgäst hos oss att alltid ange namn på alla som bor på anläggningen under din vistelse. Detta för att vi alltid ska ha all information om vilka som befinner sig på anläggningen, ifall det skulle ske en olycka.

G

  • Grill

    Kan jag grilla på anläggningarna?

    Nedan hittar du information om vilka grillmöjligheter som finns på våra anläggningar.

    Möllegården

    Det finns tre grillar på Möllegården. Om du vill använda dem måste du ta med dig egen kol och tändvätska.

    Mer information hittar du i din bokningsbekräftelse.

    Tjörnarp

    Det finns en kolgrill som varje stuga i Tjörnarp. Om du vill använda din grill måste du ta med dig egen kol och tändvätska.

    Mer information hittar du i din bokningsbekräftelse.

    Lindvallen

    Det finns tyvärr inga grillar i Lindvallen.

     

  • Gäster

    Får jag lov att bjuda med gäster till min stuga/lägenhet?

    Det går bra att bjuda med övernattande gäster som en del i det sällskap som hyr. De ska därmed omfattas av det maxantal som får lov att hyra en stuga eller lägenhet. Om ni är fler och behöver hyra en extra stuga ska gästerna själva betala för detta.

    Alla medbjudna gäster ska vara stödmedlemmar hos Barncancerfonden Södra. Ett stödmedlemskap kostar 200 kronor per år. Stödmedlemmar betalar C-medlemskapspris på anläggningarna, om de hyr själva.

    Här blir du medlem i Barncancerfonden Södra.

    Vi tillåter för närvarande inte dagsgäster på våra anläggningar.

    Se även D - Dagsgäster.

H

  • Handikappanpassning

    Hur ser det ut med handikappsanpassning på anläggningarna?

    Nedan hittar du information om den handikappanpassning som finns på de olika anläggningarna.

    Möllegården

    På Möllegården är Bombi Bitt det enda familjerummet som är handikappanpassat. Det finns trösklar med ramp på hela bottenvåningen så att det ska vara möjligt att ta sig runt med rullstol. Toaletten på bottenvåningen har även armstöd som kan fällas upp och ner. Tyvärr finns det inte handtag i duschen, men det finns en duschstol.

    Tjörnarp

    Småstugorna i Tjörnarp är tyvärr inte handikappanpassade.

    Storstugan är delvis handikappanpassad. Det finns en plattformshiss som går uppför trappan på ena sidan av huset (dörren mot poolen och Pingishuset). Inne på nedanvåningen är det öppen planlösning utan trösklar samt ett handikappanpassat badrum. Dock går det inte att ta sig uppför trappan till ovanvåningen i Storstugan.

    Var dock medveten om att det vara svårt att ta sig fram på anläggningen med rullstol, då det är huvudsakligen grusgångar och gräs överallt.

    Lindvallen

    Lägenheterna i Lindvallen är tyvärr inte handikappanpassade.

     

  • Haren

    Haren

    Haren är namnet på stuga 4, en av de små sjöstugorna, i Tjörnarp.

    Läs gärna mer om Tjörnarp här.

  • Hjärtstartare

    Hjärtstartare finns på Möllegården och i Tjörnarp. Exakt information om var du hittar dem finns i din bokningsbekräftelse.

  • Husdjur

    Får vi ta med oss vårt husdjur till anläggningarna?

    Tyvärr råder det ett absolut förbud mot att ta med sig husdjur till alla Barncancerfonden Södras anläggningar. 

    Endast assistanshundar/ledarhundar är tillåtna, dock endast som medföljande till boende i Möllan (Möllegården)Stuga 4: Haren (Tjörnarp) och lägenhet 740 U (Lindvallen).

    En assistanshund fungerar som stöd för en person med funktionsnedsättning. När assistanshunden är i tjänst ska den bära ett tjänstetäcke som är godkänt av stödfunktionen. Förare ska ha tillhörande legitimation. Familjen ansvarar själv för städningen. 

  • Hyrespriser

    Vad kostar det att hyra rekreation?

    Du hittar information om våra hyrespriser för respektive anläggning här:

    Se även F - Faktura.

I

  • Internet

    Finns det tillgång till Internet på anläggningarna?

    Se W - WiFi.

J

Inga frågor för närvarande.

K

  • Kansliet

    Vad är kansliet och vilken hjälp kan jag få där?

    På kansliet sitter Barncancerfonden Södras anställda personal: Martina Mårlind (föreningskoordinator) och Emma Andersson (föreningsadministratör).

    Här hittar du kontaktuppgifter till oss.

    Det är Emma som ansvarar för att boka in dig på rekreation och hon finns tillgänglig under kontorstid måndagar till torsdagar. Om hon inte svarar sitter hon i möte eller är upptagen på annat håll. Skicka då gärna ett sms eller ett mejl, så återkommer hon till dig så snart hon kan.

    Har du en fråga på fredagar? Då är inte Emma på plats, men vid akuta frågor kan du alltid kontakta kansliet ändå och prata med Martina. Bäst svar får du dock från Fastighetsgruppen för respektive anläggning. Det är även dem du ska kontakta vid akuta frågor gällande din vistelse.

    Se även F - Fastighetsgruppen.

  • Koder

    Behöver jag nyckel- eller larmkoder för att hyra en stuga/lägenhet hos er?

    Alla eventuella koder finns i den bokningsbekräftelse som skickas ut till dig via mejl i samband med din bokning. 

  • Kontaktuppgifter

    Hur vet jag vem jag ska kontakta om jag får problem på anläggningen?

    Instruktioner för detta, samt kontaktuppgifter till alla viktiga personer, finns i din bokningsbekräftelse.

    Se även F - Fastighetsgruppen och K - Kansliet.

L

  • Larm

    Finns det larm på anläggningarna och hur fungerar det?

    All sådan information finns i din bokningsbekräftelse.

  • Lekplats

    Finns det någon lekplats på anläggningen? / Vad kan mitt barn göra på anläggningarna?

    Nedan hittar du information om de lekplatsmöjligheter som finns på de olika anläggningarna.

    Möllegården

    På Möllegården finns det en lekplats som får lov att nyttjas av alla som hyr en vistelse på anläggningen.

    Se även M - Motorikbana.

    Tjörnarp

    I Tjörnarp finns det en lekplats som får lov att nyttjas av alla som hyr en vistelse på anläggningen.

    Lindvallen

    Barncancerfonden Södra har ingen egen lekplats i Lindvallen.

     

  • Liftkort

    Behöver jag köpa liftkort själv när jag hyr en vintervistelse i Lindvallen?

    När du hyr en lägenhet i Lindvallen under vintersäsongen ingår sex stycken liftkort (SkiPass).

    Mer information finns i din bokningsbekräftelse.

  • Lindvallen

    Lindvallen

    Lindvallen är våra lägenheter som ligger ligger i Sälenfjällen. Här finns möjlighet för två familjer att hyra.

    Läs gärna mer om Lindvallen här.

M

  • Mjölnarbostaden

    Mjölnarbostaden

    Mjölnarbostaden är en av två byggnader för boende på Möllegården. I Mjölnarbostaden finns familjerummet Bombi Bitt på nedanvåningen och familjerummet Nils Holgersson på ovanvåningen.

    Läs gärna mer om Möllegården här.

  • Motorikbana

    Vad kan mitt barn göra på anläggningarna?

    Möllegården finns det bland annat en motorikbana utomhus, som får lov att nyttjas av alla barn som bor på anläggningen.

    En motorikbana är en slags hinderbana som stimulerar fysisk aktivitet samtidigt som barnet förbättrar sitt balanssinne och sin motorik på ett lekfullt sätt.

  • Möllegården

    Möllegården

    Möllegården är vår anläggning på Österlen. Här finns möjlighet för tre familjer att hyra.

    Läs gärna mer om Möllegården här.

  • Möllan

    Möllan

    Möllan är en av två byggnader för boende på Möllegården.

    Läs gärna mer om Möllegården här.

N

  • Nils Holgersson

    Nils Holgersson

    Nils Holgersson är ett av Mjölnarbostadens två familjerum på Möllegården. Det ligger på ovanvåningen.

    Läs gärna mer om Möllegården här.

    Se även B - Bombi Bitt och M - Mjölnarbostaden.

  • Nycklar

    Hur fungerar det med nycklar till min stuga/lägenhet?

    Vad som gäller med nycklar inför din vistelse står tydligt beskrivet i din bokningsbekräftelse. Var även noga med att spara det mejl som bokningsbekräftelsen skickas ut i, då där finns information om koder och liknande.

O

Inga frågor för närvarande.

P

  • Parkering

    Hur ser det ut med parkering på anläggningarna?

    Nedan hittar du information om var du hittar parkering, samt var det är tillåtet att parkera på de olika anläggningarna.

    Möllegården

    Parkering finns på grusplanen, bredvid lekplatsen.

    Tjörnarp

    Parkering är endast tillåten på den avsedda parkeringsplatsen. Det är endast tillåtet att köra fram till stugorna för i- och urlastning.

    Lindvallen

    Parkering får endast ske på anvisad plats som tillhör lägenheten. Det är viktigt att detta respekteras då framkomligheten behövs för utrycknings- och snöröjningsfordon. Önskar ni fler platser finns det flera i lägenhetens närhet. 

     

  • Pjäxtork

    Se T - Torkskåp.

  • Priser

    Se H - Hyrespriser.

Q

Inga frågor för närvarande.

R

  • Rådjuret

    Rådjuret

    Rådjuret är namnet på stuga 2, en av de små sjöstugorna, i Tjörnarp.

    Läs gärna mer om Tjörnarp här.

  • Räven

    Räven

    Räven är namnet på stuga 3, en av de små sjöstugorna, i Tjörnarp.

    Läs gärna mer om Tjörnarp här.

  • Rökning

    Får jag röka på anläggningarna?

    All rökning är förbjuden på alla anläggningar, det gäller såväl utomhus som inomhus. 

    Vid eventuell sanering på grund av rökning debiteras hyresgästen en bötesavgift som beslutas av styrelsen.

S

  • Självhushåll

    Vad innebär det att det är självhushåll som gäller när jag hyr?

    Självhushåll innebär att du tar hand om dig själv under din vistelse. Du köper med dig din mat själv, lagar den själv, håller rent och snyggt under vistelsen och städar noga efter dig innan du åker hem.

    Du lever alltså precis som du gör hemma, bara i en annan miljö.

    Se även S - Städning och T - Trivselregler.

    Vad behöver jag ta med mig till min lägenhet/stuga?

    Följande är viktigt att du medtar själv, då det inte finns på plats:

    • Maskindiskmedel till diskmaskinen (om sådan finns)
    • Handdiskmedel och handtvål
    • Tvättmedel till tvättmaskinen (om sådan finns)
    • Handdukar
    • Sänglinne (täcken och kuddar finns)
    • Toalettpapper och hushållspapper

     

  • Skotork

    Se T - Torkskåp.

  • Sommarsäsongen

    När är sommarsäsongen?

    Uthyrningsåret på våra rekreationsanläggningar är indelat i sommarsäsong och vintersäsong.

    Sommarsäsongen inleds den 30 april och avslutas den 30 september.

  • Sophantering

    Hur ser det ut med sophantering på anläggningarna?

    Nedan hittar du information om hur det fungerar med sopor och sophantering på de olika anläggningarna. Se även Å - Återvinning.

    Möllegården

    Sopor slängs i soptunnorna till höger om garaget. Tyvärr finns ingen källsortering i Ystads kommun för plast, glas eller burkar och Barncancerfonden Södra kan inte tillhandahålla detta. Antingen får du slänga dessa saker bland soporna eller ta med avfallet hem.

    Tjörnarp

    Sopor ska sorteras. Det finns sorteringskärl i stugorna och källsorteringskärl i sophuset vid parkeringen. En sorteringsguide från MERAB finns i din stuga.

    Lindvallen

    Sopor slängs i avsedda containrar på parkeringsplatsen.

  • Städning

    Hur funkar det med städning på anläggningarna?

    Barncancerfonden Södras rekreationsanläggningar hyrs ut för självhushåll och som hyresgäst ansvarar du därför själv för att hålla ordning under vistelsen samt att slutstädningen blir utförd.

    Allt städmaterial finns i städförråden och du hittar en checklista för städningen i din bokningsbekräftelse. 

    Våra fastighetsskötare kontrollerar städningen efter din hemresa. Fastighetsskötaren rapporterar sedan till kansliet. Vänligen observera att vi debiterar dig om din stuga/lägenhet inte är städad eller om städningen inte håller måttet. Priset för att återställa anläggningen är 600 kronor per timme.

    Innan utcheckning, var vänlig och gå igenom städlistan noga. Om något saknas eller har gått sönder, kontakta kansliet och anläggningens fastighetsgrupp snarast.

    Din lägenhet/stuga ska återställas i samma skick som den var vid ankomst och nästa gäst ska kunna flytta in utan anmärkning. Om du redan vid ankomst märker att lägenheten/stugan är dåligt städad, vänligen ring anläggningens fastighetsgrupp samt ta bilder och skicka dessa till kansliet. Vi kan tyvärr inte erbjuda någon städning, men vi kan då åtminstone fakturera den familj som inte uppfyllt sin del av avtalet.

    Kom ihåg! Alla familjer som hyr våra rekreationsanläggningar går igenom någonting tufft och svårt. Många är dessutom infektionskänsliga. Var noga med städningen, tänk på dina medmänniskor och lämna efter dig din lägenhet/stuga så som du själv skulle vilja hitta den. 

T

  • Tennisbana

    Vad kan jag och mitt barn göra på anläggningarna?

    Möllegården finns det en tennisbana som får lov att nyttjas av alla som hyr en vistelse på anläggningen. Tennisrack och bollar finns för utlåning under sommarsäsongen. 

    Mer information finns i din bokningsbekräftelse.

  • Tilldelning

    Jag har ansökt om vistelse. När får jag besked?

    Du hittar även information om detta här:

    Se även A - Ansökningsperioder.

    Jag missade att ansöka om en vecka! Hur gör jag nu?

    Under sommarsäsongen på alla anläggningarna, samt under vintersäsongen i Lindvallen, så behöver du ansöka om en vistelse. 

    Om du missade att ansöka kan du skicka ett mejl till administratör Emma Andersson på e-post: emma.andersson@barncancerfonden.se. Då söktrycket är väldigt högt så kommer du då att hamna på vår väntelista.

    Vi kommer sedan att återkomma till dig ifall det skulle dyka upp en avbokning. Detta sker dock oftast med kort varsel.

    Se även V - Väntelista.

     

  • Tjörnarp

    Tjörnarp

    Tjörnarp är vår anläggning vid Tjörnarpssjön utanför Höör. Här finns möjlighet för fem familjer att hyra.

    Läs gärna mer om Tjörnarp här.

  • Torkskåp

    Finns det torkskåp i min lägenhet/stuga?

    Torkskåp finns inte på Möllegården eller i Tjörnarp, men i Lindvallen finns ett torkskåp i varje lägenhet, samt en enkel skotork.

  • Torktumlare

    Se T - Tvättmöjligheter.

  • Trampbåt

    Se B - Båt.

  • Trivselregler

    Vilka trivselregler gäller för mig som hyresgäst?

    Du hittar Barncancerfonden Södras trivselregler här. 

    Trivselreglerna gäller för samtliga av Barncancerfonden Södras tre rekreationsanläggningar. Läs gärna igenom dem innan din vistelse.

    Om du, eller någon av de du delat vistelsen med, missbrukat våra ordningsregler eller villkor så har Barncancerfonden Södra rätt att neka dig och din familj tillträde till anläggningen igen.

  • Tvättmaskin

    Se T - Tvättmöjligheter.

  • Tvättmöjligheter

    Kan jag tvätta medan jag bor på anläggningen?

    Nedan hittar du information om vilka möjligheter det finns för att tvätta på de olika anläggningarna. 

    Möllegården

    På Möllegården finns det en tvättstuga som är öppen för alla som hyr en vistelse på anläggningen.

    Mer information finns i din bokningsbekräftelse.

    Tjörnarp

    I Tjörnarp finns det en tvättstuga som är öppen för alla som hyr en vistelse på anläggningen.

    Mer information finns i din bokningsbekräftelse. 

    Lindvallen

    Det finns tyvärr ingen tvättmaskin i din lägenhet i Lindvallen.

     

U

  • Underhållning

    Vad finns det att hitta på?

    Nedan hittar du information om vilken typ av underhållning som finns på plats. 

    Möllegården

    Det finns sällskapsspel och leksaker i lekrummet i Mjölnarbostaden.

    På anläggningen finns även bland annat en lekplats, en motorikbana, en pool och en tennisbana.

    Se även B - Bad, L - Lekplats, M - Motorikbana och T - Tennisbana.

    Tjörnarp

    Det finns sällskapsspel, leksaker och pingrisbord i Pingisrummet i Tjörnarp.

    På anläggningen finns även bland annat en lekplats, en pool samt möjligheten att låna båt och fiskekort.

    Se även B - Bad, F - Fiske och L - Lekplats.

    Lindvallen

    Det finns sällskapsspel i lägenheterna. 

    När du hyr ingår även liftkort och badkort.

    Se även B - Bad och L - Liftkort.

     

  • Uthyrningsvillkor

    Vilka uthyrningsvillkor gäller för mig som hyresgäst?

    Du hittar Barncancerfonden Södras uthyrningsvillkor här. Uthyrningsvillkoren är bindande för dig som hyr rekreation genom Barncancerfonden Södra. 

    Om du, eller någon av de du delat vistelsen med, missbrukat våra ordningsregler eller villkor så har Barncancerfonden Södra rätt att neka dig och din familj tillträde till anläggningen igen.

V

  • Vargen

    Vargen

    Vargen är namnet på stuga 1, en av de små sjöstugorna, i Tjörnarp.

    Läs gärna mer om Tjörnarp här.

  • Vintergatan 738

    Vintergatan 738

    Vintergatan 738 är den ena av Barncancerfonden Södras två bostadsrätter i Lindvallen.

    Läs gärna mer om Lindvallen här.

  • Vintergatan 740 U

    Vintergatan 740 U

    Vintergatan 740 U är den ena av Barncancerfonden Södras två bostadsrätter i Lindvallen.

    Läs gärna mer om Lindvallen här.

  • Vintersäsongen

    När är vintersäsongen?

    Uthyrningsåret på våra rekreationsanläggningar är indelat i sommarsäsong och vintersäsong.

    På Möllegården och i Tjörnarp inleds vintersäsongen den 1 oktober och avslutas den 29 april.

    I Lindvallen inleds vintersäsongen i vecka 51 och avslutas vecka 15.

  • Vägbeskrivningar

    Hur hittar jag till anläggningen?

    Du hittar vägbeskrivningar till respektive anläggning nedan:

  • Väntelista

    Jag missade att ansöka om en vecka! Kan jag stå på väntelista vid eventuell avbokning?

    Det går jättebra. Skicka ett mejl till administratör Emma Andersson på e-post: emma.andersson@barncancerfonden.se. Vi kommer sedan att återkomma till dig ifall det skulle dyka upp en avbokning. Detta sker dock oftast med kort varsel.

    OBS! Att hamna på väntelistan garanterar tyvärr inte att du blir tilldelad en vistelse. Väntelistan är ett samlat dokument där vi, liksom vid tilldelning, prioriterar den familj som har störst behov, inte den som ställde sig först i kön.

    Se även T - Tilldelning.

    Det verkar vara uppbokat redan precis när jag skulle vilja åka väg. Kan jag stå på väntelista vid eventuell avbokning?

    Det går jättebra. Skicka ett mejl till administratör Emma Andersson på e-post: emma.andersson@barncancerfonden.se. Vi kommer sedan att återkomma till dig ifall det skulle dyka upp en avbokning. Detta sker dock oftast med kort varsel.

    OBS! Att hamna på väntelistan garanterar tyvärr inte att du blir tilldelad en vistelse. Väntelistan är ett samlat dokument där vi, liksom vid tilldelning, prioriterar den familj som har störst behov, inte den som ställde sig först i kön.

W

  • WiFi

    Hur ser det ut med WiFi på plats på anläggningarna?

    Information om WiFi på respektive anläggning finns i din bokningsbekräftelse.

Y

Inga frågor för närvarande.

Z

Inga frågor för närvarande.

Å

  • Återvinning

    Hur ser det ut med återvinning på anläggningarna?

    Nedan hittar du information om hur det fungerar med återvinning på de olika anläggningarna. Se även S - Sopor.

    Möllegården

    Tyvärr finns ingen källsortering i Ystads kommun för plast, glas eller burkar och Barncancerfonden Södra kan inte tillhandahålla detta. Antingen får du slänga dessa saker bland soporna eller ta med avfallet hem.

    Tjörnarp

    Soporna ska sorteras i komposterbart och övrigt, men det finns även möjlighet att ställa in glas och pant separat.

    Lindvallen

    Sopor slängs i avsedda containrar på parkeringsplatsen.

Ä

Ö