Vanliga frågor

Är du intresserad av att hyra en stuga/lägenhet på en av våra rekreationsanläggningar? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får om anläggningarna.

  • Hur bokar jag Möllegården/Lindvallen/Tjörnarp?

    För varje anläggning gäller olika regler kring bokning och ansökan till vistelse. Detta varierar även mellan sommarsäsong och vintersäsong.

    Du hittar all aktuell information om bokning till respektive rekreationsanläggning i menyn till vänster.

  • Vad kostar det att hyra en lägenhet/stuga?

    Våra hyrespriser bestäms av styrelsen. Prissättningen utgår ifrån de priser som är aktuella i det närliggande området för anläggningen, och subventioneras sedan kraftigt till förmån för våra medlemmar. Barncancerfonden Södra lutar sig mot medlemspolicyn vid såväl fördelning som subvention av rekreation.

    Du hittar alla aktuella hyrespriser under respektive rekreationsanläggning i menyn till vänster.

  • Varför tilldelades jag inte min önskade vecka när jag ansökte?

    Vid alla bokningar, året om, använder vi oss av följande fördelningsprioritering, som utgår från vår medlemspolicy:

    1. A-medlemmar, under behandling
    2. A-medlemmar, färdig med behandling
    3. B-medlemmar
    4. C-medlemmar

    Det innebär att vi alltid prioriterar A-medlemmar, särskilt medlemmar under behandling. I andra hand prioriteras B-medlemmar, och i mån av plats erbjuder vi möjligheten till C-medlemmar. Om du inte fick din önskade vecka beror det förmodligen på just det här. 

    Är du A-medlem under behandling och fick ändå inte din önskade vecka? Då beror det tyvärr på att flera medlemmar med samma status önskade samma vecka.

    Barncancerfonden Södra äger även rätten att begränsa hur många gånger om året våra medlemmar kan hyra Möllegården, Lindvallen eller Tjörnarp.

  • Jag fick ingen vecka, trots att jag ansökte. Kan jag stå i kö?

    Våra rekreationsanläggningar är väldigt populära bland våra medlemmar, särskilt när det gäller sommarsäsongen för Möllegården och Tjörnarp, samt vintersäsongen för Lindvallen.

    Om du inte fick den vecka du ansökte om så står du automatiskt kvar på vår väntelista. Det händer att det blir avbokningar med kort varsel och då kontaktar vi dig. 

  • Jag missade att ansöka om en vecka! Kan jag ändå stå i kö?

    Om du missade att ansöka om en vecka kan du kontakta Emma Andersson på telefon: 070-199 11 64 eller e-post: emma.andersson@barncancerfonden.se. Hon ser då till att lägga till dig i väntelistan så att du blir kontaktad vid eventuella avbokningar.

  • Min familj vill åka samtidigt som en annan medlemsfamilj. Hur gör vi?

    Man kan endast boka en stuga/lägenhet per familj och vecka. Om man vill åka samtidigt som, eller tillsammans med en annan medlemsfamilj (dvs att de ska ha den andra stugan/lägenheten) så får denna medlemsfamilj göra en egen ansökan/bokning för vistelsen. Nämn gärna i er bokning/ansökan vilken familj ni önskar hyra med.

    Tilldelning kommer att ske enligt medlemspolicy och hyrespriset beror på medlemsstatus. Vi försöker ta hänsyn till era önskemål men vi kan tyvärr inte garantera att ni får samma vecka som era vänner, även om de är medlemmar hos oss.

  • Får man ta med sig gäster?

    Det är tillåtet att bjuda med gäster till sin stuga/lägenhet så länge inte maxantalet personer för stugan/lägenheten överskrids. Kravet är då att även gästerna är stödmedlemmar i Barncancerfonden Södra, vilket kostar 200 kronor per år och familj.

    För att bli stödmedlem i föreningen, vänligen kontakta Emma Andersson på e-post: emma.andersson@barncancerfonden.se.

    Det är även tillåtet att bjuda in dagsgäster medan man hyr en lägenhet eller stuga. Det kan dock upplevas som stressigt och påfrestande för andra familjer som hyr. Vi ber er därför att ta hänsyn till de andra familjerna, som kan vara i behov av avkoppling och återhämtning.

    Om kansliet tar emot klagomål över högljudda och stökiga hyresgäster, kan det påverka möjligheten att hyra Barncancerfonden Södras anläggningar igen.

  • Får man ta med sig husdjur?

    Det är djurförbud på alla våra anläggningar, både inom- och utomhus. Endast assistanshundar och ledarhundar är tillåtna i Möllan på Möllegården, Stuga 4 i Tjörnarp och i lägenhet 740U i Lindvallen. 

    En assistanshund fungerar som stöd för en person med funktionsnedsättning. När assistanshunden är i tjänst ska den bära ett tjänstetäcke som är godkänt av stödfunktionen. Förare ska ha tillhörande legitimation. Familjen ansvarar själv för städningen. 

  • Hur fungerar det med städning?

    I bokningsbekräftelsen finns en städlista som ska följas noggrant. Varje hyresgäst ansvarar för att hålla ordning under vistelsen samt att slutstädningen blir utförd. Allt städmaterial finns i städförråden.  

    Alla rum ska återställas i samma skick som de var vid ankomst. Om något saknas eller har gått sönder, kontakta kansliet snarast. Städningen ska utföras på ett sådant sätt att nästa gäst kan flytta in utan anmärkning. 

    Observera att vi debiterar icke-godkända städade lägenheter. Priset är 600 kronor per timme.

    Tyvärr går det inte att beställa städning till sin vistelse på våra rekreationsanläggningar.

  • Jag hittar inte svaret på min fråga. Vad gör jag då?

    Om du har några frågor, funderingar eller vill veta mer om våra rekreationsanläggningar, vänligen kontakta Emma Andersson.

Kontaktpersoner

  • EmmaAndersson

    Emma Andersson

    Föreningsadministratör Södra