Västgötar cyklar för barncancerforskning

Måndagen den 3 augusti startar 40 cyklister från Drottning Silvias Barnsjukhus i Göteborg. På tisdagen startar ytterligare 40 cyklister från Skövde. De är alla deltagare i cykelloppet Ride of Hope som anordnas för andra året i rad, där målet är att samla in 400000 kronor till Barncancerfonden. Under nio dagar kommer 500 personer cykla från Lund till Stockholm. Några cyklar delsträckor medan andra cyklar hela sträckan på 125 mil.

Deltagarna skänker genom startavgiften 200 kronor per cykeldag till Barncancerfonden. De som ställer upp väljer själva om de vill cykla hela sträckan eller bara en del av den. För att kunna genomföra Ride of Hope har Barncancerfonden hjälp av ett tjugotal lokala cykelklubbar runt om i landet. Alla som är inblandade ställer upp gratis och intäkterna går oavkortat till Barncancerfonden.

- Det viktiga är inte hur långt man cyklar utan att så många som möjligt deltar. Genom att delta i Ride of Hope kan man bidra till mer och bättre barncancerforskning, säger Billy Ydefjäll, projektledare Ride of Hope.

Cykelloppet startar i Lund och går sedan via Halmstad, Göteborg, Skövde, Örebro, Linköping, Katrineholm, Västerås och Uppsala för att slutligen gå i mål på Gröna Lund i Stockholm. Under resans gång kommer cyklisterna passera fem av sex sjukhus i Sverige där barn med cancer behandlas, så kallade barnonkologiska centra.

Tredje etappen mellan Göteborg och Skövde startar måndagen den 3 augusti klockan 09.00 från Drottning Silvias Barnsjukhus. Vidare gäller följande anslutningspunkter under dagen.

• Lilla torget, Alingsås - 10.45
  • Racerdepån Falköping - 13.30
  • ICA Maxi, Skövde - 15.00

Fjärde etappen mellan Skövde och Örebro startar tisdagen den 4 augusti klockan 09.00 från ICA Maxi Skövde. Vidare gäller följande anslutningspunkter under dagen.

• Slätte - 11.00
  • Svartå - 13.30
  • ICA Maxi, Örebro - 15.30

- Jag har själv varit drabbad i min nära omgivning och därför startade jag detta projekt. Jag ska cykla hela sträckan och det känns fantastiskt att kunna kombinera mitt cykelintresse med en god gärning, säger Gary Fleming, initiativtagare till Ride of Hope.

Deltagande cykelklubbar på den tredje etappen:
Hisingens CK, Eva-Lena Westlund, 070-887 55 09
Alingsås CK, Dave Heineman, 0705-253460
Falköping CK, Pertti Hämelinen, 0708-436237
Skövde CK, Jörgen Bergström, 0701-446607

Deltagande cykelklubbar på den fjärde etappen:
Skövde CK, Jörgen Bergström, 0701-446607

Örebrocyklisterna, Lena Sannerholt, 070-333 05 03

Örebro läns cykelförbund, Stig Thybelius, 019-36 46 30

För mer information, vänligen kontakta:
Jessica Runemark, informatör Barncancerfonden, 08-584209 24, jessica.runemark@barncancerfonden.se
Billy Ydefjäll, företagssamarbeten Barncancerfonden, 08-584 209 32, billy.ydefjäll@barncancerfonden.se