Sex tusen svenskar cyklar mot barncancer

Lördagen den 26 mars väntas uppemot 6 100 spinningcyklister på ett 50-tal friskvårdsanläggningar över hela Sverige att delta i Barncancerfondens nationella spinningevent Spinn of Hope för att stödja barn med cancer. Eventet är det största i sitt slag i Sverige och målet är att samla in en miljon kronor.

Under ett halvt dygn kommer deltagarna att svettas och cykla i kampen mot barncancern. Varje lag består av cirka 10 personer – allt från företag till kompisgäng – och det kostar 1 500 kronor per lag att delta. Anmälningsavgiften går till Barncancerfonden som sedan fördelar pengarna till landets sex barncancerföreningar. Det går även att ställa upp individuellt och de flesta anläggningar har drop in-platser.

Intresset har varit rekordstort över hela Sverige och totalt är 6 100 spinningcyklister från 610 lag anmälda, att jämföra med förra året då 4 500 cyklister från 441 lag deltog.

– Genom att lägga en timme av din lördag på ett uppfriskande spinningpass med jobbet eller kompisarna stödjer du Barncancerfondens viktiga arbete. Du gör en insats, inte bara för din egen skull, utan även för alla cancerdrabbade barn och ungdomar, säger Billy Ydefjäll som är en av projektledarna för evenemanget.

Nästan varje dag insjuknar ett barn i Sverige i cancer. Tack vare gåvor från privatpersoner och företag har Barncancerfonden kunnat finansiera framgångsrik forskning som har gjort att mer än tre av fyra barn som drabbas av cancer idag överlever. Barncancerfonden finansierar i dag cirka 90 procent av barncancerforskningen i Sverige och har sedan starten 1982 bidragit till forskningen med drygt en miljard kronor.

― Vår vision är en värld där barncancer inte är något att oroa sig för. Vi har nått långt men arbetet fortsätter. Vi är mycket tacksamma över att så många kämpar på spinningsadeln för att stödja oss på vår mödosamma väg, avslutar Olle Björk, generalsekreterare på Barncancerfonden.

På www.spinnofhope.se finns uppdaterad information om antal anmälda lag, anläggningar och insamlade pengar.

För mer information om Spinn of Hope, kontakta gärna:
Billy Ydefjäll, projektledare för företagssamarbeten, Barncancerfonden, 08-584 209 32, billy.ydefjall@barncancerfonden.se

För mer information om Barncancerfonden, kontakta gärna:
Johanna Perwe, presskontakt Barncancerfonden, 08-584 209 35 johanna.perwe@barncancerfonden.se