Rekordstort intresse för Spin of Hope

På lördag 31 mars deltar cyklister från hela Sverige i Barncancerfondens spinning-event Spin of Hope för att stödja barn med cancer. Eventet är det största i sitt slag i Sverige och intresset är större än någonsin. Tillsammans beräknas närmare 900 lag dra in 1,5 miljoner kronor.

Under ett halvt dygn kommer deltagarna att svettas på spinningsadeln i kampen mot barncancern. Varje lag består av cirka tio personer – allt från företag till kompisgäng – och det kostar 1 500 kronor per lag att delta. Anmälningsavgiften går till Barncancerfonden som sedan fördelar pengarna till landets sex barncancerföreningar. Det går även att ställa upp individuellt och de flesta anläggningar har drop in-platser. Målet är att samla in 1,5 miljoner kronor. Intresset har i år varit rekordstort och 9 000 spinning-cyklister från närmare 900 lag från hela landet förväntas delta, att jämföra med förra året då cirka 7 000 cyklister från drygt 700 lag deltog.

– Alla medverkande vet att de gör en stor insats för de cancerdrabbade barnen runtom i landet. Tillsammans kommer vi att samla in väldigt mycket pengar. Det känns väldigt bra, säger Billy Ydefjäll som är en av projektledarna för Spin of Hope.

Nästan varje dag insjuknar ett barn i Sverige i cancer. Tack vare gåvor från privatpersoner och företag har Barncancerfonden kunnat finansiera framgångsrik forskning som har gjort att mer än tre av fyra barn som drabbas av cancer idag överlever. Barncancerfonden finansierar i dag cirka 90 procent av barncancerforskningen i Sverige och har sedan starten 1982 bidragit till forskningen med drygt en miljard kronor.

― Vi är mycket tacksamma över att fler än någonsin deltar i Spin of Hope för att stödja kampen mot barncancer. Idag klarar sig tre av fyra barn som insjuknar men vi kommer inte sluta att kämpa förrän alla barn blir friska, avslutar Olle Björk, generalsekreterare på Barncancerfonden.

På www.spinofhope.se finns uppdaterad information om antal anmälda lag, anläggningar och insamlade pengar i respektive region samt kontaktuppgifter till lokala arrangörer.

För mer information om Spin of Hope, kontakta gärna:
Billy Ydefjäll, projektledare, Barncancerfonden, 08-584 209 32, billy.ydefjall@barncancerfonden.se

För mer information om Barncancerfonden, kontakta gärna:
Johanna Perwe, presskontakt Barncancerfonden, 08-584 209 35 johanna.perwe@barncancerfonden.se