Rekordmånga svenskar kämpade på spinning-cykeln mot barncancer

Det blev rekord för Spin of Hope även i år. Barncancerfondens spinning-event genererade ett stort intresse och sammanlagt drog närmare 900 lag från drygt 60 gymanläggningar runt om i Sverige in över 1,5 miljoner kronor till barn med cancer.

Intresset var rekordstort och cirka 9 000 deltagare från närmare 900 lag var med i årets upplaga av Spin of Hope, att jämföra med förra året då cirka 7 000 cyklister från drygt 700 lag deltog. Insamlingen, som består av bland annat anmälningsavgifter, försäljning, bidrag i bössor och andra lokala aktiviteter, landade på drygt 1,5 miljoner kronor vilket är en ökning med mer än 40 procent jämfört med förra året.

– Vi är oerhört stolta och glada att så många deltog i årets Spin of Hope. Alla medverkande har gjort en stor insats. Det är ett lyckat utfall som visar att Spin of Hope är ett långsiktigt koncept som förenar människor i kampen mot barncancer, säger Billy Ydefjäll, projektledare för Spin of Hope.

Nästan varje dag insjuknar ett barn i Sverige i cancer. Tack vare gåvor från privatpersoner och företag har Barncancerfonden kunnat finansiera framgångsrik forskning och idag överlever mer än tre av fyra barn som drabbas av cancer. Barncancerfonden finansierar i dag cirka 90 procent av all barncancerforskning i Sverige och har sedan starten för 30 år sedan bidragit till forskningen med drygt en miljard kronor.

– Vi är mycket tacksamma över att fler än någonsin deltog i Spin of Hope. Idag klarar sig tre av fyra barn som insjuknar men vi kommer inte sluta att kämpa förrän alla barn blir friska, säger Olle Björk, generalsekreterare på Barncancerfonden.

På www.spinofhope.se finns detaljerad information om vilka anläggningar och lag som deltog samt kontaktuppgifter till lokala arrangörer.

För mer information om Spin of Hope, kontakta gärna:
Billy Ydefjäll, Barncancerfonden,
08-584 209 32, billy.ydefjall@barncancerfonden.se

För mer information om Barncancerfonden, kontakta gärna:
Johanna Perwe, Barncancerfonden,
08-584 209 35 johanna.perwe@barncancerfonden.se