Rekord runt Vättern i kampen mot barncancer

Den 15-16 juni gick den 47:e upplagan av cykelloppet Vätternrundan av stapeln. 18-mannalaget Ride of Hope powered by Cyclecomponents, som cyklade för Barncancerfonden, bestod bland annat av proffscyklisten Magnus Bäckstedt. Lagets mål var ett eget rekord – att lyckas cykla hela sträckan på 30 mil på 6 timmar och 40 minuter. De lyckades.

Vätternrundan är en utmaning utöver det vanliga som funnits sedan 1966. Tillsammans med 20 000 andra cykelintresserade har man chansen att uppleva en riktig folkfest, och efter 30 mil på cykelsadeln finns all anledning att vara stolt.

– Barncancerfonden har länge sammankopplats med folksporten cykling. Nu slog vårt lag rekord tillsammans. En stark prestation och ett sätt för oss att sätta kampen mot barncancer på kartan. Kopplingen mellan motion och välgörenhet är angelägen för oss, därför att den förenar nytta med nöje och skapar publicitet för kampen mot barncancer, säger Billy Ydefjäll, projektledare på Barncancerfonden.

Stort intresse för Ride of Hope

Barncancerfondens största årliga evenemang inom cykling, Ride of Hope, startar lördagen den 4 augusti 2012 och även där satsar Barncancerfonden på ett rekordstort deltagande. Ride of Hope har under de fyra första åren samlat in över 2,3 miljoner till Barncancerfonden och haft nästan 3.000 starter. I dagsläget är knappt 1 000 starter anmälda till årets upplaga.

- Det här urstarka gänget, och de övriga deltagarna har gjort ett fantastiskt lopp och sett till att Ride of Hope slår ännu fler rekord. Denna rekordtid och de tidigare utmärkelserna som Årets Cykelhjältar 2008 och Årets Motionslopp 2011 gör att Ride of Hope har en given plats i cykelsverige. Sveriges viktigaste cykellopp växer och nu ser vi fram emot fler framgångar under Ride of Hope i augusti, säger Billy Ydefjäll.

Lagmedlemmar i Ride of Hope powered by Cyclecomponents:
Alexander Amprazis, Andrew Gustavsson, Tomas Hektor, Freddy Johansson, Anders Bruun, Joachim Englesson, Cecilia Kores, Louise Kores, Susanne Bergström, Tomaz Vestman, Per-Håkan Östman, Jimmy Östholm, Daniel Johnson, Riggert Anderson, Marcus Larsson, Markus Porath, Christofer Stevenson, Robert Larsson, Fredrik Johansson, Niklas Gustavsson, Magnus Bäckstedt, Ove Nilsson, Chris Opie, Alexander Gingsjö, Tennce Carlsson, Peter Carlsson, Johan Svensson, Ted Ås och Johan Dahlgren.

För mer information om Ride of Hope på Vätternrundan, kontakta gärna:
Billy Ydefjäll, projektledare för företagssamarbeten, Barncancerfonden,
08-584 209 32, billy.ydefjall@barncancerfonden.se

För mer information om Barncancerfonden, kontakta gärna:
Johanna Perwe, presskontakt Barncancerfonden,
08-584 209 35, johanna.perwe@barncancerfonden.se