Swim of Hope

Nytt år med Swim of Hope

Barncancerfondens sim-event Swim of Hope drar igång för i år. När som helst under 2018 kan simklubbar i Sverige genomföra sitt sponsorsim där de insamlade pengarna delas lika mellan simklubben och Barncancerfonden.

Swim of Hope har funnits sedan 2014 och har under de senaste fyra åren genererat närmare 3 miljoner till kampen mot barncancer, och lika mycket till landets simklubbar. En nyhet i år är att Swim of Hope kan genomföras när som helst under året. Tidigare genomfördes Swim of Hope under perioden september- december.

2017 blev ett rekordår där 30 föreningar drog in hela 875 000 kr till barncancerforskningen.

- Förra året arrangerade 30 olika simklubbar sitt eget Swim of Hope vilket var fantastiskt och gav eventet ett nytt rekord. Men det finns närmare 300 simföreningar i Sverige och jag hoppas att ännu fler har möjlighet att vara med i år för att ta oss ett steg närmare vår vision, att utrota barncancer, säger Mats Olsson, projektledare för Swim of Hope på Barncancerfonden.

En förening som utmärkte sig förra året var Åmåls Simsällskap. Trots att det är en liten förening med endast 25 aktiva simmare så lyckades de simma ihop 49 000 kronor.
Läs mer om super-simmarna i Åmåls Simsällskap

Så funkar Swim of Hope

• Pengarna som samlas in genom Swim of Hope fördelas lika mellan Barncancerfonden och de föreningar som medverkar.
  • Evenemanget arrangeras på en plats och tid som simföreningen själv bestämmer, när som helst under året.
  • Deltagarna skaffar sponsorer som betalar en bestämd summa för varje simmad meter, varje simhopp eller typ av simaktivitet.
  • Under Swim of Hope gör de aktiva sitt yttersta för att öka sponsorintäkten.
  • Företagssponsorer och privatpersoner kan också sponsra med en fast summa.
  • Mer information finns på www.swimofhope.se