​Lyft i julförsäljningen hos Barncancerfonden

I år har Barncancerfondens julförsäljning nått nya rekordnivåer. Vid julafton kunde Barncancerfonden konstatera att julförsäljningen dittills hade genererat en miljon mer än samma period förra året. Även i partnersamarbetet Give Hope har försäljningen av julgåvor ökat markant.

Julen är givandets högtid och många ideella organisationer märker en ökning av antalet gåvor under veckorna före julafton. Barncancerfonden noterar att försäljningen i julbutiken i år har varit mer framgångsrik än tidigare. Till exempel är det många som kommer att få en julhälsning som samtidigt bidrar till barncancerforskningen. Från det att julbutiken öppnades på Barncancerfondens hemsida och fram till jul så såldes presenter och julkort till privatpersoner och företag för drygt en miljon mer än försäljningen samma period förra året.
– Alla som har valt att köpa julkort eller presenter hos oss bidrar till att vi samlat in mer än vi hade räknat med och det betyder att vi kan satsa ännu mer för att nå vår vision – att utrota barncancer, säger Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden.

Gåvor som ger dubbel glädje
Genom Barncancerfondens partnersamarbetet Give Hope har många olika varor också sålts i Give Hopes egna webbutik. Där har julförsäljningen under november och december motsvarat butikens hela omsättning från 2013.

Storsäljare har bland annat varit det egna armbandet Silverhjärtat som har sålt i närmare 5 000 exemplar.
– Under november fick vi draghjälp av sex bloggare för att sälja Silverhjärtat. Det gjorde verkligen skillnad. Vi har sålt många fler Silverhjärtan än vi hade trott och det innebär mer pengar till forskningen om barncancer, säger Jessica Runemark, projektledare för Give Hope.