Internationella barncancerdagen uppmärksammas med ljusmanifestationer

Internationella barncancerdagen har uppmärksammats sedan 2002 då den internationella föräldraorganisationen ICCCPO lanserade dagen. På drygt 20 orter, från Ystad i söder till Boden i norr, arrangerar Barncancerfonden tillsammans med lokala barncancerföreningar ljusmanifestationer för att uppmärksamma dagen. Marschaller kommer att säljas och personal från Barncancerfonden och eller representanter från respektive förening finns på plats.

– Vår samarbetspartner Bauhaus har skänkt närmare 2 000 marschaller som vi fördelat över landet. Det är också många lokala handlare som bidrar. Vi hoppas att så många som möjligt kommer för att tända en marschall och synliggöra alla barn som insjuknar i cancer i Sverige varje år, säger Ylva Andersson, PR-chef på Barncancerfonden.

Ungefär 300 barn och ungdomar insjuknar varje år i cancer i Sverige – i hela världen är det omkring 250 000. De vanligaste formerna av barncancer är leukemier och hjärntumörer, cancertyper som tillsammans står för mer än hälften av alla diagnoser. Omkring 80 procent av de barn som får cancer i Sverige blir friska igen, men det räcker inte.

– Statistiken för hela världen visar att i genomsnitt sju av tio barn besegrar sin cancersjukdom, men vi måste komma ihåg att endast två av tio av världens barn har tillgång till avancerad medicinsk vård så i vissa delar av världen är överlevnaden så låg som en av tio. Därför är denna dag så viktig, säger Ylva Andersson.

Barncancerfonden lanseras också boken ”Tio noveller om barncancer” på barncancerdagen. Texterna är skrivna av barn som varit sjuka, men också av föräldrar och bonusföräldrar. Ambassadör för boken är författaren Camilla Läckberg.