Håret flyger – överraskar resenärer

Resenärer i Stockholms tunnelbana fick nyligen en överraskning via en digital reklamskylt. Vinddraget från tågen påverkade inte bara resenärer på perrongen. Även håret på en flicka på reklamtavlan började yra runt– för att sedan blåsa av. Bakom filmen står Barncancerfonden som vill synliggöra att över 300 barn i Sverige drabbas av cancer varje år.

De överraskade resenärernas reaktioner filmades och finns nu på nätet.

Barncancerfonden gjorde en interaktiv reklamtavla för att visa att ett till synes ”vanligt” barn faktiskt kan vara drabbat av cancer. Ungefär ett barn insjuknar varje dag i cancer i Sverige. Flickan på tavlan heter Linn och är 14 år. Behandling med cytostatika har gjort att hon tappat sitt hår.

– Det blir direkt tydligt vilken sjukdom det handlar om när ett barn har tappat sitt hår. Tyvärr drabbar detta över 300 barn varje år. Vi vill att så många som möjligt ska se verkligheten: att det faktiskt är många barn som drabbas och att det behövs mer forskning för att hjälpa de här barnen, säger Linus Almqvist, kommunikationschef på Barncancerfonden.

Alla som arbetat med filmen har ställt upp gratis. 
Tack till Linn, Garbergs, Stopp och Clear Channel.

Tack också till Apotek Hjärtat för lånet av idén. 

Se reaktionerna när Linns hår blåser av: http://youtu.be/064ipuBiWDg

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdatering 2014-10-07
Under tisdagen 7 oktober har filmen uppmärksammats både i Sverige och internationellt. Bland annat skrivs det om den på Nyheter24 och Adweek.

Uppdatering 2014-10-09
Filmen har fått ett fantastiskt mottagande och sprids i stor skala via nyhetssajter, sociala medier och redaktioner över hela världen. Bland annat har TheStar och HuffingtonPost uppmärksammat filmen, och den har i skrivande stund hela 498 500 visningar på YouTube.