Hallänningar cyklar för barncancerforskning

Söndagen den 2 augusti startar 100 cyklister från Halmstad. De är alla deltagare i cykelloppet Ride of Hope som anordnas för andra året i rad, där målet är att samla in 400000 kronor till Barncancerfonden. Under nio dagar kommer 500 personer cykla från Lund till Stockholm. Några cyklar delsträckor medan andra cyklar hela sträckan på 125 mil.

Deltagarna skänker genom startavgiften 200 kronor per cykeldag till Barncancerfonden. De som ställer upp väljer själva om de vill cykla hela sträckan eller bara en del av den. För att kunna genomföra Ride of Hope har Barncancerfonden hjälp av ett tjugotal lokala cykelklubbar runt om i landet. Alla som är inblandade ställer upp gratis och intäkterna går oavkortat till Barncancerfonden.

- Det viktiga är inte hur långt man cyklar utan att så många som möjligt deltar. Genom att delta i Ride of Hope kan man bidra till mer och bättre barncancerforskning, säger Billy Ydefjäll, projektledare Ride of Hope.

Cykelloppet startar i Lund och går sedan via Halmstad, Göteborg, Skövde, Örebro, Linköping, Katrineholm, Västerås och Uppsala för att slutligen gå i mål på Gröna Lund i Stockholm. Under resans gång kommer cyklisterna passera fem av sex sjukhus i Sverige där barn med cancer behandlas, så kallade barnonkologiska centra.

Andra etappen mellan Halmstad och Göteborg startar 09.00 från ICA Maxi Högskolan i Halmstad. Vidare gäller följande anslutningspunkter under dagen.

• Södra fästningshörnan, Varberg - 11.45
  • Kungsmässan, Kungsbacka - 13.30
  • ICA Maxi Grafiska vägen, Göteborg - 14.45

- Jag har själv varit drabbad i min nära omgivning och därför startade jag detta projekt. Jag ska cykla hela sträckan och det känns fantastiskt att kunna kombinera mitt cykelintresse med en god gärning, säger Gary Fleming, initiativtagare till Ride of Hope.

Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer men tack vare all forskning så överlever i dag tre av fyra barn. Barncancerfonden finansierar cirka 90 procent av all barncancerforskning i Sverige och har sedan starten 1982 bidragit med närmare en miljard kronor till forskningen.

Deltagande cykelklubbar på ovanstående etapp:
CK Wano, Gerhard Eriksson, 0733-77 36 13
Lygnens Venner, Malin Lind, 0703-71 32 72
Hisingens Venner, Eva-lena Westlund, 0708-87 55 09

För mer information, vänligen kontakta:
Jessica Runemark, informatör Barncancerfonden, 08-584209 24, jessica.runemark@barncancerfonden.se
Billy Ydefjäll, företagssamarbeten Barncancerfonden, 08-584 209 32, billy.ydefjäll@barncancerfonden.se
Nicklas Ekstrand, deltagande cyklist som cyklar hela sträckan, 0735-118035, nicklas@ekstrand.org

eller gå in på www.rideofhope.se