”Goda testamentet” i TV4 Nyhetsmorgon

I TV4:s Nyhetsmorgon talade man i morse om hur svenska folket ger via sina testamenten, och varför. Barncancerfonden är en av de organisationer som varje år får gåvor testamenterade.

Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, FRII, har tillsammans med flera medlemsorganisationer tagit fram konceptet ”Goda testamentet”. Barncancerfonden är en av de organisationer som deltagit i arbetet.

– Barncancerfonden får varje år in stora gåvor som generöst testamenterats till oss. Men många vet inte att man kan testamentera även mindre delar av ett arv, till exempel 10 procent eller 1 procent av tillgångarna. Genom ”Goda testamentet” samarbetar FRII:s medlemmar för att informera om hur man kan tänka kring sitt testamente, berättar Marie Fogelmarck, testamentshandläggare på Barncancerfonden.

I dagens Nyhetsmorgon i TV4 talade Martina Hallin från FRII om detta, och Goda Testamentets expert Malin Thengqvist berättade om vad man ska tänka på rent juridiskt kring testamente.

Inslaget finns att se på TV4 Play