Ge en god klapp i jul

- lägg dina julklappar i Barncancerfondens nya presentboxar Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer - tre av fyra överlever. Barncancerfonden arbetar för att alla barn som får cancer ska bli friska och leva ett bra liv. För att nå dit krävs forskning och forskning kostar pengar. Genom att låta Barncancerfondens presentboxar bli en del av din gåva gör du skillnad för alla barn med cancer.

- Give Hope är vårt nya initiativ. Den grundläggande idén är ett avstamp i glädjen att ge. När en person ger en gåva till en annan, kan man samtidigt dela sin generositet mellan mottagaren av gåvan och barn som kämpar mot cancer. Man ger genom att ge, säger Olle Björk, generalsekreterare för Barncancerfonden.

Designtorget, Svenska Bio och givehope.se
Give Hope är ett insamlingskoncept i flera steg där presentboxarna är den första lanseringen. De finns i tre olika storlekar och inuti varje box finns en förklaring vad Give Hope står för. Utöver boxarna finns även ett kuvert för de tunna klapparna som biobiljetter, presentkort eller liknande. Boxarna kostar 50 kronor styck och kommer att säljas på Designtorget. Presentkuvertet kostar också 50 kronor och kommer att säljas på Svenska Bios biografer runtom i landet. Produkterna finns även att beställa på givehope.se.

För att sprida konceptet bland vänner och bekanta kan man enkelt gå in på givehope.se. Genom att ladda ner en banner och lägga den på sin egen hemsida eller blogg visar man att man stödjer Barncancerfonden och är en del av Give Hope.

- Idag överlever tre av fyra drabbade barn tack vare utvecklade vård- och behandlingsmetoder. Men denna positiva utveckling ställer också krav på forskning, stora resurser och långsiktig uppföljning. Det är därför viktigt att vi aldrig ger upp utan fortsätter vårt arbete med att informera och inspirera människor till att ge, säger Olle Björk på Barncancerfonden.

Give Hopes filosofi
Snöflingor startar laviner. Visst handlar Give Hope om att ge direkt stöd till kampen mot barncancer, men det är minst lika viktigt att inspirera andra att ge, så att de kan inspirera ytterligare andra. Var det just din gåva som startade lavinen? Ett huvudfokus i konceptet är att på givehope.se visualisera generositet på ett meningsfullt, kraftfullt sätt. Gåva för gåva, genombrott för genombrott, tar vi oss an kampen mot barncancer.

Give Hope-konceptet är framtaget i samarbete med varumärkesbyrån Identity Works, Form&Function och digitala byrån Super Strikers.

För mer information, kontakta gärna:
Anne Bergsten, marknadsansvarig Barncancerfonden, 08-584 209 14, anne.bergsten@barncancerfonden.se

Jessica Runemark, informatör Barncancerfonden, 08-584 209 24, jessica.runemark@barncancerfonden.se