Framgångsrikt samarbete fortsätter att öka

Barncancerfonden har i veckan fått ta emot en rekordsumma från samarbetspartnern Svensk Fastighetsförmedling. Över tre miljoner kronor har under fjolåret samlats in av mäklarkontor över hela landet, och det är den största insamlade summan sedan samarbetet inleddes för fyra år sedan.

Bild: Tanja Ilic, Vd på Svensk Fastighetsförmedling lämnar över 2017 års insamling till Barncancerfondens generalsekreterare Isabelle Ducellier (t.v.).

Barncancerfonden och Svensk Fastighetsförmedling har varit partners sedan 2014 och det har totalt resulterat i nära 7 miljoner kronor till barncancerforskning i Sverige. Det är 1 200 medarbetare på kedjans över 200 olika lokalkontor som genom en mängd aktiviteter under 2017 har samlat in rekordsumman 3 120 000 kr till kampen mot barncancer.

Grunden i Svensk Fastighetsförmedlings koncept kallas Läge för livet. Under flera kampanjperioder  under året så skänker Svensk Fastighetsförmedling 100 kr till Barncancerfonden för varje kund som bokar en värdering av sin bostad.

– Vi är stolta över att vara ett företag som står för något. Vi vill såklart ha fler bostadsvärderingar, eftersom det innebär fler potentiella kunder. Men själva CSR-konceptet bygger på att våra mäklare och kunder ger av sin tid, inte att det sker en försäljning, säger Johanna Gavefalk, marknad- och kommunikationschef, Svensk Fastighetsförmedling.

Mäklarkontor över hela landet har samlat in pengar på olika sätt, exempelvis genom att bygga pepparkakshus som auktionerats ut, arrangera egna Walk of Hope och genom att sälja armband i butikerna. Förutom att samla in pengar bidrar aktiviteterna också till att sprida kunskap kring cancersjukdomar som drabbar barn.

– Det här har utvecklats till ett hållbarhetsarbete som genomsyrar hela företaget. Att kunna samlas runt något öppnar upp för engagemang lokalt. Och ju bättre det går för oss, desto mer kan vi göra för Barncancerfonden, säger Johanna Gavefalk.