De kämpar på spinningcykeln mot barncancer

Under ett halvt dygn (07.00-19.00) kommer deltagare över hela Sverige att svettas på spinningsadeln i kampen mot barncancer. Varje lag består av 1-12 personer – allt från företag till kompisgäng – och det kostar 1 500 kronor per lag att delta. Anmälningsavgiften går till Barncancerfonden som sedan fördelar pengarna till landets sex barncancerföreningar. Det går även att ställa upp individuellt och de flesta anläggningar har drop in-platser.

Målet är att samla in 2 miljoner kronor, år 2012 samlades cirka 1,4 miljoner kronor in.

Intresset har i år varit rekordstort och cirka 12 000 spinning-cyklister från närmare 1 200 lag från hela landet förväntas delta, att jämföra med förra året då drygt 8 000 cyklister från drygt 850 lag deltog. I Stockholm är hittills 171 lag anmälda.

– Alla medverkande vet att de gör en stor insats för de cancerdrabbade barnen runtom i landet och ger samtidigt sig själva en trevlig motionsaktivitet. Spin of Hope har slagit både insamlingsrekord och deltagarrekord varje år sedan premiären år 2008, det känns väldigt bra att se att toppen inte är nådd för konceptet Spin of Hope, säger Billy Ydefjäll som är en av projektledarna för evenemanget.

Nästan varje dag insjuknar ett barn i Sverige i cancer. Tack vare gåvor från privatpersoner och företag har Barncancerfonden kunnat finansiera framgångsrik forskning som har gjort att mer än tre av fyra barn som drabbas av cancer idag överlever. Barncancerfonden är med som finansiär i cirka 90 procent av all barncancerforskningen i Sverige och har sedan starten 1982 bidragit till forskningen med närmare två miljarder kronor.

― Vi är mycket tacksamma över att fler än någonsin deltar i Spin of Hope för att stödja kampen mot barncancer. Idag överlever 80 procent av de barn som insjuknar men vi kommer inte sluta att kämpa förrän vi når vår vision om att utrota barncancern och alla barn blir friska, avslutar Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden.

På www.spinofhope.se finns uppdaterad information om antal anmälda lag, anläggningar och insamlade pengar i respektive region samt kontaktuppgifter till lokala arrangörer.

För mer information om Spin of Hope, kontakta gärna:
Billy Ydefjäll, projektledare för företagssamarbeten, Barncancerfonden,
08-584 209 32, billy.ydefjall@barncancerfonden.se

För mer information om Barncancerfonden, kontakta gärna:
Ylva Andersson, pr-chef Barncancerfonden,
08-584 209 06 ylva.andersson@barncancerfonden.se