Cyklister går i mål i kampen mot barncancer

Idag är det målgång för Barncancerfondens insamlingssuccé Ride of Hope - ett cykellopp mellan Lund och Stockholm som pågått sedan förra lördagen. Några har cyklat delsträckor och en del har kämpat sig igenom alla 125 mil på cykelsadeln. Målet är att samla in 1 miljon kronor och överskottet går till bygget av Ronald McDonald Hus i Uppsala. Målgången för Ride of Hope sker vid Kampementsbadet på Gärdet i Stockholm idag ca klockan 13.30.

Deltagarna skänker genom startavgiften 200 kronor per cykeldag till Barncancerfonden. För att kunna genomföra Ride of Hope har Barncancerfonden hjälp av ett tjugotal lokala cykelklubbar runt om i landet.

― Det viktiga är inte hur långt man cyklar utan att så många som möjligt deltar. Genom att delta i Ride of Hope bidrar du till att familjer med sjuka barn kan vara tillsammans under en svår tid. Vi samarbetar med Ronald McDonald Barnfond och bygget av huset i Uppsala för att kunna ge familjer från hela Sverige ett hemlikt och tryggt boende när barnen behandlas på Skandionkliniken vid Akademiska sjukhuset, säger Billy Ydefjäll, projektledare för Ride of Hope.

Cykelloppet startade i Lund förra lördagen och gick sedan via Halmstad, Göteborg, Skövde, Örebro, Linköping, Katrineholm, Västerås och Uppsala för att slutligen gå i mål i Stockholm idag. Det är fjärde året i rad som loppet genomförs.

― Jag har själv varit drabbad och därför startade jag detta projekt. Vi ger alla våra cyklister glädjen av att cykla genom ett sommarskönt Sverige i kampen mot barncancer. Jag ska cykla hela sträckan och det känns fantastiskt att kunna kombinera mitt cykelintresse med en god gärning, säger Gary Fleming, initiativtagare till Ride of Hope.

Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer men tack vare framgångsrik forskning så överlever i dag tre av fyra barn. Barncancerfonden finansierar merparten av all barncancerforskning i Sverige och har sedan starten 1982 bidragit med drygt en miljard kronor till forskningen.

Läs mer på www.rideofhope.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Gary Fleming, initiativtagare Ride of Hope, 073-776 85 22,gary@venacava.se

Billy Ydefjällprojektledare, Barncancerfonden, 08-584 209 32, billy.ydefjall@barncancerfonden.se

Om Barncancerfonden

Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer. Tre av fyra överlever. Vår vision är en värld där barncancer inte är något att oroa sig för. En värld där alla barn som insjuknar i cancer blir friska. Med gåvor från privatpersoner och företag finansierar Barncancerfonden cirka 90 procent av all barncancerforskning i Sverige. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål.

Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.

Om Ronald McDonald Barnfond
Ronald McDonald Barnfond är en fristående ideell stiftelse som bildades 1990. Stiftelsen har 90-konto och står under kontroll av Svensk Insamlingskontroll. Barnfonden har finansierat bygget av fyra Ronald McDonald Hus nära universitetssjukhusen i Huddinge, Göteborg, Lund och Linköping. Nu pågår insamlingen till ett femte Hus vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Läs mer på www.ronaldmcdonaldhus.se.