Cyklar söderut för att bekämpa barncancer

Idag på morgonen, den 4 augusti, går starten för den norra sträckningen av Ride of Hope – cykelloppet som går förbi samtliga sex barncancercentra i Sverige. Cyklisterna samlar genom loppet in pengar till Barncancerfonden och visar samtidigt sitt stöd för barnen och familjerna på landets barncanceravdelningar. För andra året i rad är Lidl Sverige huvudsponsor för Ride of Hope.

Genom loppet Ride of Hope engagerar sig privatpersoner i kampen mot barncancer. Idag, den 4:e augusti börjar Ride of Hope-cyklisterna trampa från Umeå för att cykla 100 mil till Stockholm på sju dagar. Redan den 2:a augusti startade loppets södra sträckning, 125 mil från Lund till Stockholm. Längst vägen passerar loppet de sex barnonkologiska centra som finns i Sverige: Umeå, Linköping, Uppsala, Lund, Göteborg och Stockholm. Alla cyklister sammanstrålar och går gemensamt i mål i Hagaparken i Stockholm den 10 augusti.

Ride of Hope har växt för varje år och har i sommar fler startande än någonsin.
– Målet är att samla in mer pengar än förra året då loppet gav 2 miljoner kronor. Vi har så många taggade cyklister som kommer att vara med i år så det målet tror jag absolut att vi kan nå, säger Alexander Amprazis, Barncancerfondens projektledare för sträckan Lund-Stockholm.

Alla pengar som kommer in genom anmälningar, gåvor och insamlingar längs med vägen går oavkortat till Barncancerfondens verksamhet. Alla kostnader täcks av sponsorbidrag. Huvudsponsorn Lidl Sverige stöttar Ride of Hope för andra året och står bland annat för all mat till cyklisterna vid depåer och målgångar under hela loppet. Det finns ett stort internt engagemang för Ride of Hope hos Lidl. Anställda från olika butiker och ledningsgruppen kommer att cykla. För dessa cyklister står Lidl för anmälningsavgift och kringkostnader i samband med loppet.
– Jag cyklar Ride of Hope för andra året i rad. Det är fantastiskt att vara med och samla in pengar till Barncancerfondens verksamhet. Jag är glad att över 70 kollegor cyklar Ride of Hope tillsammans med mig. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Martin Schwartz som arbetar för Lidl i Haninge och cyklar hela sträckan Umeå-Stockholm.

Följ loppet genom Norrland och vidare
4 augusti: Umeå till Örnsköldsvik. Depåstopp vid Gvorrsjön och Aspeåvägen.
5 augusti: Örnsköldsvik till Härnösand. Depåstopp vid Hannsjön och i Kramfors.
6 augusti: Härnösand till Hudiksvall. Depåstopp i Sundsvall och Hassela.
7 augusti: Hudiksvall till Falun. Depåstopp vid Bysjön och Stora Draggen.
8 augusti: Falun till Västerås. Depåstopp i Hedemora och vid Hörendesjön.
9 augusti: Västerås till Uppsala. Depåstopp i Enköping.
10 augusti: Uppsala till Stockholm. Depåstopp i Märsta.

Hela bansträckningen och detaljer om plats för start och målgång för varje delsträcka finns på http://www.barncancerfonden.se/ride-of-hope/vara-lopp/

För information om Ride of Hope, kontakta:
Billy Ydefjäll, projektledare Ride of Hope: Umeå – Stockholm
Telefon: 08-584 209 32
E-post: billy.ydefjall@barncancerfonden.se

För information om Barncancerfonden, kontakta:
Maria Tegin, pressekreterare, Barncancerfonden
Telefon: 08-584 209 60
E-post: maria.tegin@barncancerfonden.se

För information om Lidls sponsorskap, kontakta:
Josefine Pettersson, presskontakt på Lidl
E-post: josefine.pettersson@lidl.se

Om Barncancerfonden
Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Efter att ha arbetat i drygt 30 år med att fler ska överleva klarar sig idag cirka 80 procent av barnen. Så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting. Detta kan endast ske tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.

Om Lidl, huvudsponsor för Ride of Hope
Sedan starten 2003 har Lidl Sverige pressat matpriserna och erbjuder högsta kvalitet till lägsta pris. I butikerna säljs både välkända märken och Lidls egna varumärken varav många är tillverkade i Sverige av kända producenter. Lidl har över 2 800 medarbetare och 169 butiker i Sverige. Läs mer på
www.lidl.se.