Claes-Göran Österlund ny ordförande i Barncancerfonden

Han är fritidsbonde i Östergötland, har drivit hotell och varit kanaldirektör. Nu blir han ny ordförande för Barncancerfonden. Claes-Göran Österlund, 63, träder in som ordförande efter Johan Hederstedt, som beslutat att inte ställa upp till omval.

– Jag har engagerat mig för Barncancerfonden sedan tidigt åttiotal, då jag ordnade fria hotellrum för familjer och barn på Hotell Ekoxen. Barnen var under behandling på dåvarande Regionsjukhuset, idag Universitetssjukhuset i Linköping, ett samarbete som finns kvar även sedan jag sålde hotellet, säger Claes-Göran Österlund.

Den naturliga efterföljaren till det initiativet blev Ronald McDonalds hus i Linköping, där Claes-Göran varit engagerad sedan projekteringsfasen.

I dag har han trappat ner något och ägnar sig åt sina herefordkor, får och höns på den egna skogsgården utanför Borensberg i Östergötland. Han sitter också i styrelsen i Östgötatrafiken, Östgöta Enskilda Bank, Östgötamjölk och Öppen skärgård. Dessutom återfinns han på valbar plats för moderaterna i det kommande valet. Så här ser han på sin uppgift som ordförande i Barncancerfonden:

– Att med ett djupt engagemang, ett stort personligt nätverk och en stark vilja att ytterligare förbättra och sprida ljus i vardagen för drabbade barn och ungdomar och känna tillfredställelse att få utöka forskningsresurserna närmare en lösning av barncancersjukdomens gåta. Jag hoppas kunna bidra med såväl ideér som utvecklande arbete i styrelsen.

Claes-Göran Österlund är gift med Kristina och har två barn, som hunnit bli 25 och 22 år gamla.

– Det känns bra att få lämna över klubban till Claes-Göran, som under många år har visat ett stort och värdefullt engagemang i dessa frågor, säger Johan Hederstedt, avgående styrelseordförande i Barncancerfonden.

Johan Hederstedt förklarar sitt beslut att inte ställa upp till omval med att han tror på förnyelse och att fem år känns lagom.

– Barncancerfonden är en organisation som vill mycket och åstadkommer mycket. Organisationen har utvecklats enormt de senaste åren och det känns bra att lämna när den står på topp. Nu väntar nya utmaningar, säger han.

– Den värme jag fått från barn, föräldrar, givare och från organisationen har betytt mycket för mig och jag kan lova Claes-Göran att han har en fantastisk tid framför sig, säger Johan Hederstedt.

För mer information, kontakta gärna:
Johanna Perwe, presskontakt Barncancerfonden
Mejl: johanna.perwe@barncancerfonden.se