Bestiger Europas högsta berg i rullstol

Barncanceröverlevaren Aron Anderson ger sig i slutet av juli ut på ett nytt äventyr. Han ska bestiga Europas högsta berg, Mount Elbrus i Ryssland, i rullstol. Samtidigt samlar Aron och hans följeslagare in pengar till Barncancerfonden.

Aron Andersson behandlades för cancer som barn. En operation i ländryggen ledde till att han hamnade i rullstol. Sommaren 2013 blev han den första rullstolsburna personen som bestigit Kebnekaise. Nu ger han sig ut på ett ännu större äventyr till Ryssland för att besegra Europas högsta bergstopp, Mount Elbrus, 5 642 meter över havet.

Till sin hjälp har Aron äventyraren Johan Ernst Nilsson som var med som guide redan när Aron besteg Kebnekaise. Johan har 20 års erfarenhet av äventyr och expeditioner under de mest extrema förhållanden i jordens alla världsdelar. Med Johans hjälp siktar Aron på toppen av Europa.

Den 24 juli går resan mot Ryssland och en vecka senare hoppas Aron att teamet befinner sig högst upp på Mount Elbrus.

Insamling till Barncancerfonden
Aron har varit ambassadör för Barncancerfonden i många år och har startat en insamling kopplad till expeditionen. Målsättningen är att få in 100 kronor för varje meter som han och Johan klättrar. Med ett 5 642 meter högt berg kan det bli en rejäl summa som går till barncancerforskning och stöd till drabbade barn och familjer. Insamlingen för äventyret Mount Elbrus hittar du på Barncancerfondens hemsida.

Teamet
Aron Anderson är en 26-årig multisportare och föreläsare. Han är den första rullstolsburna personen som bestigit Kebnekaise. Sommaren 2014 bestiger han Europas högsta berg för att samla in pengar till Barncancerfonden.

Johan Ernst Nilsson är äventyrare, motivationstalare och filantrop. Han har bestigit det högsta berget i varje världsdel, cyklat från Sverige till Afrika och seglat från Arktis till Antarktis. I sommar slår han följe med Aron på väg mot toppen av Europas högsta berg.

Mer om expeditionen "Elbrus on wheels"
Projekthemsida: elbrusonwheels.com
Dropbox (bilder uppdateras löpande): Elbrus on wheels
Insamlingen finns på Barncancerfondens hemsida och nås också via 100krpermeter.se eller 100kronorpermeter.se

Kontaktpersoner:
Aron och Johan finns tillgängliga för media i Visby under torsdag 3 juli och fredag 4 juli. Därefter och fram till avfärd 24 juli återfinns de allt som oftast i Stockholmstrakten.

Aron Andersson
Telefon: 070- 217 66 97
E-post: aron@aronanderson.se

Johan Ernst Nilsson