Barncancerfondens Ride of Hope siktar på nytt rekordår - Fler sträckor och deltagar än någonsin

I morgon går första etappen i ett av Sveriges största motionslopp på cykel. Loppet startar i Umeå i norr och Lund i söder och avslutas 100 respektive 125 mil senare i Stockholm. Nytt för i år är att Lidl Sverige går in som huvudsponsor. Tillsammans siktar man på att samla in 2 miljoner kronor till kampen mot barncancer.

Ride of Hope är ett cykellopp med två delar, 125 mil mellan Lund och Stockholm och cirka 100 mil mellan Umeå och Stockholm, som genomförs till förmån för Barncancerfonden. Lördagen den 3 augusti går starten i Lund. I år körs Ride of Hope för första gången även från Umeå med start måndagen den 5 augusti. De längsta etapperna är på 20 mil och den kortaste, mellan Uppsala och Stockholm, är på drygt 9 mil. Man kan välja att cykla en eller flera etapper. På vägen passeras alla de sex barncancercentra som finns i Sverige.

– Ride of Hope fortsätter att växa och vi blir alltid glatt överraskade av hur många som anmäler sig. Vi räknar med 1 500 deltagare i år. Vi är också mycket stolta över att Lidl gått in som huvudsponsor, de är med som draghjälp och ser samtidigt till att alla cyklister får den energi de behöver på vägen, säger Billy Ydefjäll, projektledare på Barncancerfonden.

Lidl Sverige och Barncancerfonden har slutit ett treårigt huvudsponsoravtal som bland annat innebär att Lidl bidrar med mat till alla deltagare under loppet.

– Vi är mycket stolta över att vi kan vara med och stödja Barncancerfonden genom vår satsning på Ride of Hope. Det finns ett stort internt engagemang och många av våra anställda kommer att vara med och cykla för att öka kännedomen om Barncancerfondens verksamhet, säger Katarina Rosenqvist, CSR-ansvarig, Lidl Sverige.

Ride of Hope har sedan starten 2008 dragit in mer än 3 miljoner kronor till Barncancerfonden. Intäkterna kommer från deltagarnas startavgifter och från cyklisternas gåvor och egna insamlingar, samt från olika sponsorer och samarbetspartners. Insamlingsmålet för årets lopp ligger på strax under 2 miljoner kronor.

För att kunna ro i land projektet får Barncancerfonden hjälp av många cykelklubbar runt om i Sverige, som sköter mycket av det praktiska kring loppet.

– Cykelklubbarna känner sina vägar och har kunskap och erfarenhet av att arrangera cykellopp. Utan deras hjälp kan vi inte genomföra detta, säger Billy Ydefjäll.

Det är med andra ord bäddat för nytt rekord, såväl i antal deltagare som i insamlade pengar.

Kom gärna och träffa cyklisterna och eldsjälarna från Barncancerfonden vid start- eller målgång, eller vid något av depåstoppen längs de två banorna. Alla hålltider och information om loppet finns på www.rideofhope.se

Om Barncancerfonden
Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Efter att ha arbetat i drygt 30 år med att fler ska överleva klarar sig idag cirka 80 procent av barnen. Så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden är med som finansiär i cirka 90 procent av alla forskningsprojekt som rör barncancer – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting. Detta kan endast ske tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.

Om Lidl Sverige
Lidl säljer varor av högsta kvalitet till lägsta möjliga pris. Sedan starten i Sverige 2003 har Lidl ständigt utmanat de etablerade kedjorna och bidragit till sänkta matpriser. Hos Lidl betalar kunderna inte för dyra lokaler eller butiksinredning, utan för god mat. Lidl säljer både välkända märkesvaror och egna varor. De egna varumärkena har minst lika hög kvalitet som andra märken, många är tillverkade i Sverige, av kända producenter. I dag finns 160 Lidl-butiker i Sverige. Samarbetet med Barncancerfonden, där Ride of Hope är en del, är Lidl Sveriges största samhällsengagemang.

För ytterligare info, vänligen kontakta:

Ylva Andersson, PR-chef Barncancerfonden
E-post: ylva.andersson@barncancerfonden.se