Barncancerfondens journalistpris tilldelades Marie Branner och Anna von Brömssen för "Sebbe visste att han snart skulle dö"

Igår på Internationella Barncancerdagen delade Barncancerfonden ut sitt journalistpris till årets bästa artikel om barncancer i tryckt media. "Sebbe visste att han snart skulle dö" av Marie Branner och Anna von Brömssen ur Göteborgs-Posten den 28 augusti 2005 vann första pris. Priset delades ut vid ett evenemang på Observatoriemuseet i Stockholm.

Artikeln om Sebbe har redan tidigare rönt stora framgångar och vunnit Stora Journalistpriset. I går kväll belönades Marie Branner och Anna von Brömssen med ytterligare ett pris och 20 000 kronor i prispengar, med följande motivering:

"För ett ovanligt berörande reportage – där ord och bild är i utmärkt samspel – som griper tag och vågar skildra livet och döden, osentimentalt och nära."

De övriga två nominerade var "Nu är Mikael fri från cancern" av Beatrice Palm ur LundaJournalen nr 1 2005, samt "Nästan alla barn botas från leukemi" av Anne-Lie Andersson ur Eskilstuna-Kuriren den 7 september 2005.

- Det är viktigt att öka kännedomen om barncancer eftersom det ger bättre förståelse för hur de sjuka barnen har det och hur det drabbar en hel familj. Det har skrivits många bra artiklar under året, men en höjde sig över de andra. Artikeln om Sebbe är mycket gripande både i text och bild och vi hoppas att den också inspirerar andra journalister som skriver om detta ämne, säger Johanna Perwe, projektansvarig för journalistpriset hos Barncancerfonden.

Det internationella perspektivet stod annars i fokus under gårdagen. En fotoutställning visades där sjuka barn från hela världen tagit egna bilder. Matilda från Göteborg, Akram från Dhaka i Bangladesh och Lucas från Campinas i Brasilien är några av barnen som under en dag har fotograferat och tar oss med till sin vardag på sjukhuset.

Under evenemanget berättade Johan Hederstedt, Barncancerfondens styrelseordförande, om det internationella arbetet och hur våra goda kunskaper och erfarenheter om struktur, organisation, behandling och eftervård ska kunna hjälpa sjuka barn i andra länder. Dessutom pratade Olle Björk, professor och verksamhetschef vid Barncancerforskningsenheten på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm.

För mer information, kontakta:
Johan Hederstedt, ordförande i Barncancerfondens styrelse, 070-280 80 00, johan.hederstedt@barncancerfonden.se
Anna Bergén, kommunikationschef på Barncancerfonden, 070-525 58 13, anna.bergen@barncancerfonden.se

Fakta Barncancerfondens journalistpris
Barncancerfondens journalistpris på 20 000 kronor delas ut varje år till bästa reportage i ämnet barncancer som publicerats i tryckt media. Bidrag till tävlingen går att skicka in fram till den 31 december det år som artikeln publicerats. Bedömning görs utifrån kriterierna innehåll, tillförlitlighet och språk.

Juryn består av:
Anna Bergén, kommunikationschef på Barncancerfonden
Gunilla Bergström, barnboksförfattare och illustratör
Cissi Elwin, publicistisk chef på Forma Publishing Group AB
Johan Hederstedt, Barncancerfondens styrelseordförande
Ildikó Márky, professor, barnonkolog och författare