I Barncancerfondens nya kampanj porträtteras åtta fantastiska personligheter som alla har gemensamt att ha upplevt ett långt och innehållsrikt liv. Här, Graham, 91 år.

Barncancerfonden vänder på begreppen i ny kampanj av INGO

Idag lanserar Barncancerfonden en ny kampanj. Den visar det vackra i att åldras, på temat ”Ett långt liv är ingen självklarhet”. Kampanjen kommer att synas på bio, TV, print, SoMe, OLV och OOH.

Barn och den blå stolen har länge varit centrala inslag i Barncancerfondens kommunikation. I den nya kampanjen lyfts istället äldre människor fram. De berättar om sina långa liv, något som inte alltid är en självklarhet för barn som drabbas av cancer.

Med kampanjen vill Barncancerfonden tacka alla bidragsgivare som möjliggjort forskningens framsteg, vilket lett till att allt fler barn överlever cancer. Så sent som på 70-talet överlevde bara 50 procent av de barn som drabbades. Idag har överlevnaden gått upp till ungefär 85 procent.

- Vi vill genom kampanjen tacka alla våra givare som har finansierat forskningen bakom den här fantastiska utvecklingen. Den blir också ett fint avslut på vårt framgångsrika samarbete med INGO som med sin kreativa kommunikation har hjälpt oss att öka insamlingen under många år. Barncancer är dock fortfarande den vanligaste dödsorsaken i Sverige för barn mellan 1 och 14 år och Barncancerfonden kommer fortsätta kampen tills vår vision om att utrota barncancer uppnås, säger Michel Brygiewicz på Barncancerfonden.

I kampanjen ser vi bland andra Margit, 101 år och Graham, 91 år. Men vi möter även Louise, snart fem år och Bo precis fyllda tre. Fotograf Andreas Lind har tillsammans med INGO fotograferat, filmat och intervjuat åtta fantastiska personligheter som alla har gemensamt att ha upplevt ett långt och innehållsrikt liv.

- Det har varit en ära att få jobba med Barncancerfonden under så många år och få vara med på en fantastisk resa. Det är med stolthet vi släpper denna nya kampanj, som ju är det yttersta som Barncancerfonden jobbar stenhårt för – att alla ska få möjligheten att bli gamla, säger Björn Ståhl, ECD på INGO.

Kreativ byrå/INGO:

Account Director: Håkan Karlsvärd