Barncancerfonden tar nytt grepp i sociala medier

Nästan varje dag drabbas ett barn av cancer i Sverige. I samarbete med näringslivet tar Barncancerfonden nu ett helt nytt grepp för att samla in pengar i kampen mot barncancer.

Yngre givare ger i dag mindre till välgörenhet. Det vill Barncancerfonden ändra på. För att nå målgruppen måste Barncancerfonden finnas där de unga givarna finns. Därför har man valt att samla in pengar via sociala medier under namnet Give Hope. Via till exempel Facebook kan du ge gåvor till dina vänner där en del av köpsumman går direkt till Barncancerfonden.

― Det är två gåvor i en. När du ger bort en Give Hope-märkt gåva till någon du bryr dig om skänker du samtidigt hopp till barn som kämpar mot cancer. Även en liten gåva som en glass eller en blomma gör skillnad, säger Olle Björk, generalsekreterare för Barncancerfonden och professor i barnonkologi.

Give Hope-gåvorna är utvalda tillsammans med samarbetspartners som BAUHAUS, Interflora och Ur&Penn. Gåvorna finns att köpa i deras butiker eller på givehope.se. 

För 50 år sedan dog tre av fyra barn som drabbades av cancer. Idag överlever tre av fyra. Barncancerfonden finansierar 90 procent av all barncancerforskning i Sverige.

― Nu vågar vi prova nya vägar för att samla in mer pengar i kampen mot barncancer. Vår vision är en värld där barncancer inte är något att oroa sig för, säger Olle Björk.

Samarbetspartners:                                         
BAUHAUS, Ur&Penn, Interflora, GB Glace, Cloetta, Universal Music, Babyshop.se, SkickaTårta.se, SBS TV, Kuponginlösen, Mobilab                                                                            

För mer information, kontakta:
Jessica Runemark, Barncancerfonden: 0703 04 10 64, 
jessica.runemark@barncancerfonden.se
www.givehope.se