Barncancerfonden stärker upp kommunikationsteamet med senior kvintett

Vid årsskiftet tillträdde Tor Löwkrantz Waxin som ny kommunikationschef och samtidigt anställdes Anna Schori som redaktör. I mars började Maria Hansson som ny pressansvarig och sedan juni är även Annakarin Svenningson, senior forskningskommunikatör, samt Sofie Falkkloo, kommunikationsstrateg del av Barncancerfondens kommunikationsteam. Kommunikationsenhetens uppdrag går ut på att leda och utveckla kommunikationsarbetet i linje med organisationens nyantagna strategi och vision för framtiden.

Som ett led i Barncancerfondens satsningar de senaste åren tilldelas kommunikationsenheten ett förtydligat och utökat uppdrag med fokus på att skapa kommunikation som gör skillnad för den som är drabbad. Ansvarig att leda arbetet är Tor Löwkrantz Waxin som tillträdde som kommunikationschef vid årsskiftet.

– Det är en stor uppgift på flera sätt och jag ser fram emot att utveckla kommunikation som driver på verklig förändring där alla drabbade ska kunna både överleva och leva goda liv. Därför behöver vi låta den helt avgörande forskningen ta ännu större plats men också sätta ljuset på hur samhället behöver förändras för att lösa politiska och systembaserade problem, säger Tor Löwkrantz Waxin.

Tor kommer tillsammans med övriga i teamet att ta sig an kommunikationsenhetens förtydligade ambition att bidra till att synliggöra Barncancerfondens roll som en lokalt förankrad stöd- och påverkansorganisation.

Barncancerfonden i en stark utvecklingsresa

Sedan starten för 40 år sedan har organisationen vuxit till att bli Sveriges största finansiär av forskning på barncancer, och arbetar aktivt med stöd till drabbade barn, familjer, skolor, sjukvårdspersonal och alla som påverkas när ett barn insjuknar.

– Jag är otroligt glad över att vi lyckats rekrytera flera nya medarbetare till enheten med bred och lång erfarenhet från såväl byråvärlden som den privata, politiska och offentliga sfären säger Eva Andersson, tf. operativ chef för verksamhet där kommunikationsenheten ingår och fortsätter:

– Tors förmåga att leda och utveckla strategiskt och kreativt kommunikationsarbete med fokus på effekt är en viktig pusselbit för oss. Marias gedigna expertis inom PR och medierelationer i kombination med Annakarins erfarenhet från vård, forskning och läkemedelsbranschen tillsammans med Sofies strategiska kompetens och Annas redaktörskap och kreativitet kommer vi att kunna växla upp vårt kommunikationsarbete för att nå fler och påverka på ett större plan.

Teamet består utöver nyrekryteringarna av kommunikatörerna Elin Bernhard och Frida Odelbring. I samband med att Frida Odelbring går på föräldraledighet har Sofia Jergner Ekervik rekryterats till ett föräldravikariat med start i augusti.

 

Tor Löwkrantz Waxin kommer närmast från rollen som vice vd på den hållbarhetsinriktade byrån Juno PR, och har dessförinnan en gedigen karriär inom opinionsbildning och marknadskommunikation med ledarerfarenhet på byråer som Wenderfalck, FLB Europa och Edelman Deportivo. Tor är i grunden journalist och har tidigare även ansvarat för Berghs utbildningar i Strategisk Kommunikation, och Public Relations.

Maria Hanssons senaste uppdrag var som presschef på MTR Nordic sedan januari 2019. Maria har över 15 års professionell erfarenhet av marknadskommunikation, strategi och PR, där hon i sina tidigare uppdrag bland annat arbetat som senior PR-rådgivare på Wenderfalck och Geelmuyden Kiese, samt som PR-manager på Samsung Nordic.

Anna Schori kommer senast från studieförbundet ABF där hon arbetat med att leda större kommunikationsprojekt, utveckla det dagliga innehållsarbetet och med att leda interna utvecklingsprojekt. Anna har en lång internationell karriär som fotograf och innehållsproducent bakom sig och har jobbat både operativt och strategiskt för kunder som Tui, Gant och Sony Music.

Annakarin Svenningsson kommer närmast från branschorganisationen Lif och har tidigare jobbat med kommunikation, framförallt kopplat till forskning, utbildning och innovation, i olika roller på Uppsala BIO, Danderyds sjukhus, Vetenskapsrådet och Karolinska Institutet.

Sofie Falkkloo kommer från kommunikationsbyrån Gullers Grupp där hon under fyra år arbetat som senior kommunikationskonsult och projektledare med stora kunder inom både offentlig och privat sektor. Sofie har en bakgrund inom både PR och politik där hon bland annat arbetat som byråchef på Lennox PR och varit kampanjstrateg hos Nya Moderaterna när Alliansen satt i regeringsställning.