Barncancerfonden lanserar kampanj med ambassadörer idag

Idag lanseras Barncancerfondens nya kampanj. I kampanjen deltar cancerdrabbade barn tillsammans med organisationens nya ambassadörer: Måns Zelmerlöw, Loa Falkman, Christine Meltzer och Cecilia Forss. Musiken till kampanjen är skriven av Måns Zelmerlöw och Martin Landquist.

Syftet med kampanjen är att visa hur verkligheten ser ut bland cancerdrabbade barn i Sverige. Idag klarar sig tre av fyra barn, men det finns fortfarande mycket att göra innan alla som insjuknar överlever.

Kampanjen baseras på konceptet med de fyra blå stolarna som reklambyrån CustomersOnly AB tagit fram. Den består bland annat av reklamfilmer, som Kith Kättström och produktionsbolaget Filmic Art står bakom. De har utvecklat konceptet och adderat animation till filmerna för att ge en extra dimension av barns fantasivärld och magi.

Filmen är gjord i en klassisk handtecknad animationsteknik för att få fram en varm och analog känsla, ett omfattande jobb där över 800 unika teckningar skapades. Hela produktionen har gjorts på en minimal budget tack vare stöd till filmutrustning, studio, efterproduktion och inte minst alla medarbetares tid. Bland annat ställde den trefaldigt guldbaggebelönade Jens Fischer upp som DOP*.

Barnen som medverkar har själva haft cancer. Kampanjen kommer bland annat att synas på tv, på stan och som affischer i tunnelbanan.

- Jag blev så glad när Barncancerfonden kontaktade mig. Jag vill gå in helhjärtat och försöka hjälpa till med min musik och om jag gör så att fler skänker gåvor är det bra. Det var en jätteutmaning att förmedla mod, hopp och ansvar i en låt. Men det gjorde saken ännu roligare – att utmana sig själv, säger Måns Zelmerlöw.

Även Camilla Läckberg är ny ambassadör och kommer att arbeta med Barncancerfonden under året.

- Det känns jättekul att alla ambassadörer är med och sprider vårt budskap och uppmanar människor att engagera sig i kampen mot barncancer, säger Anne Bergsten, som är marknads- och insamlingsansvarig på Barncancerfonden.

* Director of Photography, chefsfotograf  vid filminspelningar.

Uppdragsgivare
Barncancerfonden
Projektledare: Åsa Tuvenvall, Barncancerfonden

Filmproduktion