Fredagen den 31 mars genomförs Fotbollströjefredag i Sverige för första gången. Foto: Barncancerfonden

Barncancerfonden introducerar Fotbollströjefredag - en manifestation i kampen mot barncancer

Fredagen den 31 mars genomförs Fotbollströjefredag i Sverige för första gången. Tillsammans med flera av Sveriges mest välkända fotbollsspelare, fotbollsklubbar och fotbollsprofiler uppmanar Barncancerfonden fotbollsfans i hela landet att gå samman för att stötta barn och familjer som drabbats av barncancer.

I samband med årets Allsvenskan-premiär genomförs Fotbollströjefredag för första gången i Sverige. Fredagen den 31 mars uppmuntras klubbar, spelare och fotbollsfans i hela landet att visa engagemang både för sina favoritklubbar och i kampen mot barncancer. Genom att swisha 100 kronor till Barncancerfonden, ta på sig sitt favoritlags tröja, ta en selfie och dela i sociala medier, går fotbollsentusiaster samman i en gemensam manifestation i kampen mot barncancer.

– Varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer. Många barn som är under behandling, men även efter att de är färdigbehandlade, kan inte utöva sin favoritsport på grund av de biverkningar som medicinerna ger eller de komplikationer de fått från sin sjukdom. Den 31 mars hoppas vi att fotbollssverige sluter upp och visar stöd för de drabbade barnen och är med och bidrar till den livsviktiga barncancerforskningen, säger Michel Brygiewicz, marknadschef på Barncancerfonden.

Nadim är färdigbehandlad och spelar fotboll igen

Som del i arbetet med Fotbollströjefredag har Barncancerfonden tillsammans med Nike tagit fram en unik fotbollströja, med namnet Nadim och numret 85 (%) på ryggen.

När Nadim var sex år gammal drabbades han av leukemi. Att spela fotboll är Nadims favoritsyssla, men på grund av den tuffa behandlingen blev han under en lång tid rullstolsburen och fick spendera mycket tid på sjukhuset. Hans vardag såg väldigt annorlunda ut, utan fotboll och lek med vänner. Längtan till att få springa igen var stor. Idag är Nadim åtta år och färdigbehandlad, och har försiktigt kunnat återgå till att träna med sina kompisar i hemmaklubben IF Böljan Falkenberg.

Numret 85 (%) syftar till att överlevnaden idag är ungefär 85 procent hos de som drabbas av barncancer. Barncancerfonden arbetar för att alla barn som drabbas ska överleva, och leva ett långt och gott liv utan komplikationer från behandlingen.

Fotbollsentusiaster engagerar sig för en gemensam sak

Fler än 50 fotbollsspelare och fotbollsprofiler, 11 klubbar och runt 20 företag i Sverige har redan anslutit till Fotbollströjefredag, och kommer den 31 mars att engagera sig på olika sätt. Bland dessa finns landslagsspelare, sportjournalister och eldsjälar från klubbar i hela Sverige.

– För mig är det självklart att engagera mig i Barncancerfondens kampanj Fotbollströjefredag. Tillsammans med lagkamrater, sponsorer, företag och fotbollssupportrar hoppas jag att vi kan visa alla barn som drabbats av cancer att vi är många som kämpar för dem. Låt oss därför se till att fylla sociala medier, arbetsplatser, skolor och gator av olika fotbollströjor sista fredagen i mars, säger Kosovare Asllani fotbollsspelare i AC Milan.

– Att röra på sig och få hålla på med sin idrott är viktigt och jag vill vara med och bidra till att fler barn som drabbats av cancer får göra det. Därför känns viktigt för mig att vara en del av Fotbollströjefredag och jag hoppas att hela fotbollssverige går samman och bidrar till forskningen, säger Magdalena Eriksson, fotbollsspelare i Chealsea FC.

Inför EM-kvalmatchen mellan Sverige och Belgien den 24 mars auktioneras 50 biljetter ut i samarbete med Bauhaus. Auktionen pågår mellan den 13–20 mars och alla intäkter från auktionen går till Barncancerfondens arbete för drabbade.

Läs mer här: Annonser från Barncancerfonden på Tradera.com

Engagera dig under Fotbollströjefredag 31 mars– gör så här

• Swisha 100 kronor eller mer till 90 20 900 och bidra till arbetet för barncancerdrabbade.
  • Ta på ditt favoritlags fotbollströja på jobbet, i skolan eller hemma.
  • Ta en selfie och dela i sociala medier, och uppmana dina vänner att göra samma sak. Tagga #Fotbollströjefredag och @barncancerfonden (Instagram) @barncancerfond (Twitter)
  • För mer info https://www.barncancerfonden.se/fotbollstrojefredag/

Om Fotbollströjefredag

• Konceptet kommer från England och har genomförts med framgång till stöd för barncancerforskning i Danmark och Norge.
  • För barn som genomgår eller har genomgått en cancerbehandling kan det ofta vara svårt eller omöjligt att utöva sin favoritsport. Genom att fotbollssverige går samman visar vi att det är många som kämpar för dem.
  • Fotbollsfans uppmanas att ta på sitt favoritlags tröja på jobbet eller i skolan en fredag. De ska ta en selfie och dela på sociala medier, uppmana sina vänner att delta, samt swisha en gåva till Barncancerfonden.
  • Lanseras i Sverige 31 mars.

Om barncancerforskning

Svensk barncancerforskning ligger långt fram i den internationella forskningsfronten och tack vare att nya tekniker och metoder ständigt utvecklas möjliggörs mer träffsäker och effektiv behandling. Barncancerfonden är den största finansiären av barncancerforskning och sedan 1982 har vi delat ut över tre och en halv miljard till forskning. Forskning som kan bidra till att fler barn överlever och som kan minska sena komplikationer i form av olika skador som behandlingarna ofta leder till.