Barncancerfonden gör första svenska välgörenhetsgalan i Second Life

Barncancerfonden blir först ut med en välgörenhetsgala i området Second Sweden i Second Life. Det blir en galaföreställning med kända artister både från den virtuella och från den verkliga världen. Den 28 april klockan 19.00 går galan av stapeln. Besökarna kommer att kunna lyssna på livemusik, köpa nallar till förmån för Barncancerfonden och även skänka pengar i virtuella sparbössor. Den valuta som används i Second Life är Linden dollars, som kan växlas mot amerikanska dollar.

Välgörenhetsgalan äger rum i Second Sweden, den mest besökta skandinaviska delen i Second Life. Det är första gången ett evenemang av detta slag äger rum i Second Sweden och galan byggs upp med en scen på ett område där besökarna kan vandra runt och även köpa virtuella nallebjörnar till stöd för Barncancerfonden.

Som arrangörer av galan står Barncancerfonden tillsammans med Second Sweden och Therese Åhs - som är en av de mest etablerade svenska artisterna i Second Life.

- Det är en ny och spännande mötesplats där Barncancerfondens budskap kommer nå nya målgrupper, säger Johan Björkman på Barncancerfonden. På sikt tror vi att det kan leda till att fler engagerar sig och bidrar till forskningen kring barncancer.

Bland artisterna finns Therese Åhs med sin avatar Natalie Moody, dessutom svenska jazzartisten Robert Lundgren som i Second Life heter Ross LeShelle, amerikanska Frogg Marlowe och Jaycatt Nico, brittiska singer/songwritern Mel Cheeky samt Cylindrian Rutabaga från USA. En artist från den verkliga världen är Angelica Silverblad som tidigare uppträtt i samband med Barncancerfondens jubileum på Kulturhuset i Stockholm. Angelica - idag 16 år gammal - har själv haft leukemi som barn.

För mer information, kontakta:

Johan Björkman, företagssamarbeten Barncancerfonden, 08 584 209 04,
johan.bjorkman@barncancerfonden.se

Rigmor Engerstam, press/information Barncancerfonden, 08-584 209 24,
rigmor.engerstam@barncancerfonden.se

Johan Hedberg, Second Sweden, 0703-401740, info@melihod.com,
www.secondsweden.se

Om Second Life:
Second life (SL) är en virtuell värld uppbyggd i 3D på Internet, utvecklad av företaget Linden Lab. För att kunna delta krävs att du skapar en figur, en avatar, som representerar dig i Second Life. Läs mer på http://www.secondlife.com/