4000 svenskar cyklar mot barncancer

Nu på lördag den 27 mars väntas 4 000 spinningcyklister på närmare 40 friskvårdsanläggningar över hela Sverige att delta i spinningeventet ”Spinn of Hope”. Målet, förutom att hålla sig i form, är att samla in 1 miljon kronor till Barncancerfonden.

Under ett halvt dygn kommer deltagarna att svettas och cykla i kampen mot barncancern. Varje lag består av cirka 10 personer och det kostar 1 500 kr per lag att delta. Anmälningsavgiften går till Barncancerfonden. Det är företag, föreningar och kompisgäng som anmält sig. Det går även att ställa upp individuellt och de flesta anläggningar har drop in-platser.

– Genom att cykla en timme stödjer man Barncancerfondens viktiga arbete. Du gör en insats, inte bara för din egen skull, utan även för alla cancerdrabbade barn och ungdomar, säger Alexander Amprazis som är en av projektledarna för evenemanget.

Nästan varje dag insjuknar ett barn i Sverige i cancer. Tack vare framgångsrik forskning överlever i dag tre av fyra barn som drabbas. Barncancerfonden finansierar i dag cirka 90 procent av barncancerforskningen i Sverige och har sedan starten 1982 bidragit till forskningen med drygt en miljard kronor.

― Barncancerfondens vision är en värld där barncancer inte är något att oroa sig för. Vi är mycket tacksamma över att så många kämpar på spinningsadeln för att stödja oss på vår mödosamma väg dit, säger Olle Björk, generalsekreterare på Barncancerfonden.

Intresset är stort över landet. På Studio Aktiverum i Helsingborg har Josefin ”Smulan” Liljegren tillsammans med personalen lyckats samla ihop drygt 650 spinningcyklister vilket kommer att ge över 100 000 kronor till Barncancerfonden. En anledning till att uppslutningen varit så stor tror hon beror på starkt sammansvetsad och engagerad personal.

― Jag har själv sett barncancer på nära håll och tycker att det känns extra fint i hjärtat att spinningen görs just till förmån för Barncancerfonden, säger hon.

På www.spinnofhope.se finns uppdaterad information om antal anmälda lag, anläggningar och insamlade pengar.

För mer information, kontakta gärna:
Johanna Perwe, presskontakt Barncancerfonden, 08-584 209 35, johanna.perwe@barncancerfonden.se

Billy Ydefjäll, projektledare för Spinn of Hope på Barncancerfonden, 08-584 209 32, billy.ydefjäll@barncancerfonden.se