100 000 skäl att gå på Norrlandsderby i Kiruna på lördag

Kiruna IF siktar högt inför matchen mot Teg på Internationella barncancerdagen

På lördag den 15 februari är det Internationella barncancerdagen, där frivilliga över hela Sverige engagerar sig via aktiviteter, ljusmanifestationer och insamlingar till kampen mot barncancer. Kiruna IF har tagit ett särskilt grepp för att stödja kampen mot barncancer och släpper entrén fri på lördag, då det 16.00 är nedsläpp mot Teg SK (Umeå). Men, istället för ordinarie entré kommer besökarna att rekommenderas att betala 100, 200 eller 500 kronor, som går oavkortat till Barncancerfonden. Målet är att samla in 100 000 kronor.

Under dagen kommer en ljusmanifestation mot barncancer att genomföras i Kiruna i gruvstadsparken. Innan matchen kommer Markus Fagervall och Tony Björkenvall att underhålla, och även Barncancerfondens styrelseordförande Claes-Göran Österlund kommer att delta och hålla ett kortare tal före nedsläpp.

I samband med att spelarna kommer in på isen kommer även Philip Hjertell, 10 år som själv varit drabbad att åka in på isen tillsammans med A laget och E ungdomarna. Philip kommer att sätta sig på den blåa stolen på isen, stolen är en symbol som används av Barncancerfonden för att illustrera kampen mot barncancer och att Philip tog sin stol.

- I och med att det är Internationella barncancerdagen så är det ett utmärkt tillfälle för oss att dra vårt strå till stacken, och vi ser fram emot fulla läktare, full fart på isen och välfyllda insamlingsbössor till kampen mot barncancer, säger Mikael Lasu, marknadsansvarig i Kiruna IF.

Mikael Lasus egna insamling på Barncancerfondens webbplats.

För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Lasu
E-post: