Stort engagemang i Barncancerfondens Runda upp-kampanj

En bild på en kvinna som står i en affär och ska betala.

I år valde 569 butiker att engagera sig under internationella barncancerdagen genom att delta i Barncancerfondens Runda upp-kampanj. Totalt samlades det in drygt en halv miljon kronor.
– Kampanjen blev oerhört lyckad och responsen var mycket positiv både från kunder och kollegor, säger Maria Polias, Marketing Manager på Netto.

Den 15 februari varje år är det internationella barncancerdagen och då uppmärksammas världens alla barn som drabbats av cancer. Till årets genomförande hade Barncancerfonden tillsammans med Runda Upp-stiftelsen bjudit in Sveriges detaljhandelsföretag för att göra gemensam sak i kampen mot barncancer – ”runda upp” till förmån för forskningen.

Flera av Barncancerfondens samarbetspartners erbjuder sedan många år regelbundet sina kunder att bidra till barncancerforskningen. Men i år gjorde Barncancerfonden för första gången en bred butikskampanj i samband med internationella barncancerdagen.

Totalt medverkade 14 detaljhandelsföretag, stora som små, runt om i landet. Företagen lät kunderna runda upp sina köp någon gång under perioden 3 februari till 2 mars. Sammanlagt deltog hela 569 butiker vilket resulterade i att drygt en halv miljon kronor samlades in till Barncancerfonden. Två företag som lyckades bra i år var företagen LloydsApotek och Netto.

– Vi såg det som en självklarhet att vara med att bidra och på så sätt öka kännedomen kring Barncancerfondens viktiga arbete – att utrota barncancer. Att genom vårt deltagande kunna nå ut till fler personer och uppmärksamma detta gör oss oerhört stolta, säger Maria Polias, Marketing Manager på Netto.

Det var första gången som Netto deltog i en Runda upp-kampanj.

– Jag blev väldigt positivt överraskad över vad vi tillsammans kunde bidra med. Kampanjen blev oerhört lyckad och responsen var mycket positiv både från kunder och kollegor. Vi hoppas kunna fortsätta med denna typ av kampanjer och bidra till kampen mot cancer. Jag vill ge ett stort tack till alla som deltog.

Fredrik Lindblad, Head of Marketing på LloydsApotek berättar att syftet var att engagera, sprida information och driva ett stort engagemang hos företagets personal och kunder kring en aktuell fråga.

– Att barncancer är den vanligaste dödsorsaken för barn är någonting som vi vill vara med och uppmärksamma samt påverka och sammantaget var det därför en självklarhet för oss att delta i kampanjen, säger han.

LloydsApotek deltog i kampanjen den 14-15 februari.

– Som det slog ut var det väldigt positivt. På relativt kort tid fick vi ändå många kunder, och vår personal, att engagera sig. Vi lyckades samla ihop en bra summa som vi kunde ge till Barncancerfonden. Initiativet uppskattades av kunder och medarbetare.

För att underlätta kampanjen erbjöd Barncancerfonden ett genomarbetat koncept med material tänkt att skapa högt värde för företagen, både internt och externt. Några av komponenterna var peppfilm till de anställda,  butiksskyltar, informationsblad, personalrumsaffischer och tackfilmer.

Text: Fredrik Wallin Publicerades: 22 mars 2017
Barn&Cancer görs med stöd från PostkodLotteriet