Hjältarnas hus

2010 startade Barncancerfonden Norra ett projekt för att genomföra drömmen om ett hus för sjuka barn och deras föräldrar i anslutning till Norrlands universitetssjukhus. Hösten 2017 stod huset klart och de första boende kunde flytta in.

Till Norrlands universitetssjukhus kommer familjer från Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Det betyder att en del familjer kan ha 70 mil till sjukhuset. Det innebär också att familjer måste splittras om ett barn blir långvarigt sjuk.

Sedan 2013 är Hjältarnas hus en fristående förening, där Barncancerfonden Norra har representation i föreningens styrelse.

Hjältarnas hus öppnade för boende i slutet av augusti 2017. Barncancerfonden Norra har även sitt kansli i huset. Läs mer om Hjältarnas hus på hjaltarnashus.se