Frågor och svar

Här kan du få svar på några av de vanligaste frågorna om att bli Barnsupporter och starta ett månadsgivande via autogiro eller konto/kreditkort.

Varför månadsgivande? Det mesta sker automatiskt och är enklare både för dig och för oss. Det minskar administrativa kostnader, vilket ger mer pengar till forskning.

Hur blir jag Barnsupporter? Du kan bli Barnsupporter på flera olika sätt. Ett alternativ är via autogiro då Barncancerfonden automatiskt drar den summa du själv väljer från ditt konto varje månad. Du kan också välja att ge varje månad via ditt kontokort.

Autogiro: För att Barncancerfonden ska få lova att göra dragningar från ditt konto behöver vi ett underskrivet medgivande med dina personuppgifter, ditt bankkontonummer samt ditt månadsbelopp.

Om du har en e-legitimation kan du välja att e-signera ditt medgivande här på webbplatsen genom att fylla i dina uppgifter i formuläret och välja alternativet ”autogiro” och ”e-signera”. Du kan då direkt signera ditt medgivande och din månadsgåva kommer att börja dras i slutet av månaden. 

Du kan också välja att få ett medgivande skickat hem till dig genom att fylla i dina uppgifter i beställningsflödet här på webbplatsen. Du får då ditt medgivande på posten inom några dagar. Du skriver sedan under ditt medgivande och returnerar det enkelt till oss i medföljande svarskuvert. 

Kontokort: Vill du ge en gåva varje månad via kontokort väljer du betalsättet ”Kontokort” och fyller i dina kortuppgifter i flödet. Dina gåvor börjar dras i slutet av månaden.

När dras pengarna? Den 28:e varje månad dras pengarna. Om den 28:e infaller en helgdag dras pengarna närmast föregående bankdag. Via kontoutdraget från din bank ser du beloppet som dragits.

Kan jag ändra beloppet? Ja, du kan när som helst ändra belopp för ditt månadsgivande. För att vi ska hinna ändra belopp i god tid innan dragningen behöver vi veta det senast fem dagar innan kommande dragning. Välkommen att ringa givarservice för ändring av belopp på 020-90 20 90

Är det bindningstid på månadsgivandet? Nej, du kan avsluta ditt månadsgivande när du vill. Avslut måste meddelas senast fem dagar innan planerad dragning. Välkommen att ringa givarservice på 020-90 20 90.

Hur stoppar jag tillfälligt en betalning? Kontakta oss senast fem dagar innan planerad dragning så hjälper vi dig.

Ändring eller byte av bank/kontonummer vid autogiro? Antingen kan du kontakta din bank, då de ansvarar för överföring av alla dina aktiva autogiro. Alternativet är att du kontaktar oss så avslutar vi ditt nuvarande autogiro och lägger upp ett nytt enligt önskemål.

Ändring av konto/kreditkort vid månadsgivande? Om du har månadsgivande med konto/kreditkort är det viktigt att vara uppmärksam på att ditt månadsgivande upphör när konto/kreditkortet spärras eller passerar giltighetsdatum. Kontakta givarservice så hjälper de dig att byta kortuppgifterna.

Har du några som helst frågor om ditt givande är du välkommen att kontakta oss på givarservice på 020-90 20 90 så hjälper vi dig.