Giving Tuesday

Tisdagen den 3 december 2019 är det #GivingTuesday. Då samlas ideella organisationer, offentliga aktörer och företag tillsammans med människor över hela världen för att uppmuntra givande och visa engagemang för varandra.

Om #GivingTuesdaySweden

#GivingTuesday startade i USA 2012, engagerar miljontals människor världen över och finns nu i över 150 länder. 2017 lanserades #GivingTuesday i Sverige. Konceptet är enkelt. Ge en gåva och uppmuntra andra att göra detsamma. Tillsammans skapar vi en bättre värld.

I november har flera dagar för konsumtion etablerats till exempel Black Friday, Cyber Monday och Singles day. Som alternativ till detta finns #GivingTuesday, dagen som handlar om att ge. #GivingTuesday uppmuntrar människor att gemensamt ta ställning för givandet som handling. Alla har något att ge; en peng, en timme, en god gärning. Varje gåva gör skillnad.

Använd hashtag #GivingTuesdaySweden och visa vad du gör!

Vem står bakom?

#GivingTuesday skapades av Belfer Center for Innovation & Social Impact vid 92nd Street Y i samverkan med United Nations Foundation 2012. Tillsammans med en grupp influencers och grundfinansiärer lanserades en rörelse som nu engagerar tusentals organisationer globalt.

Giva Sverige är nationell samordnare (Global Partner) för #GivingTuesday i Sverige och en av 26 partners i världen. Uppdraget är att vara en katalysator som engagerar och inspirerar så många som möjligt att vara med i #GivingTuesdaySweden. Vi startade i liten skala 2017 för att 2018 och 2019 engagera bredare över hela Sverige.

Giving Tuesday på Barncancerfonden

Varje dag en vecka innan den 3 december lyfter Barncancerfonden en givare i våra sociala kanaler, dels för att lyfta givarnas engagemang men också för att visa på hur många olika sätt det går att vara engagerad på. Våra givares engagemang är viktigt för oss och vi vill använda Giving Tuesday för att belysa detta. I samband med att vi lyfter givare så kommer vi uppmana våra följare att dela med sig av historier kring till eget engagemang under #delaordet på Instagram eller att dela med sig i vårt kommentarsfält på Facebook och LinkedIn.

Under dagen på Giving Tuesday så är tanken att vi delar historier som våra givare delat med sig av under #delaordet, för att lyfta deras engagemang.

Tack för att du väljer Barncancerfonden.

Vi vill att drabbade barn, ungdomar och deras familjer ska få den vård och stöd de behöver. Din gåva hjälper oss med det. Tack!

Jag vill ge en gåva