Svensk Fastighetsförmedling

Svensk Fastighetsförmedling har på ett framgångsrikt sätt kopplat CSR-samarbetet med Barncancerfonden till företagets affärsutmaning. Kampanjerna har både bidragit till stolthet inom organisationen och ökad försäljning.

Svensk Fastighetsförmedling inledde sitt långsiktiga samarbete med Barncancerfonden hösten 2014. Ett första steg var att hitta en gemensam aktivitet, som kunde kopplas ihop med företagets affär. Resultatet blev kampanjen ”Läge för livet”, och en insamling där 100 kronor går till Barncancerfonden för varje genomförd bostadsvärdering.

Kampanjen har varit lyckad. Under 2017 samlade företaget in en rekordsumma på över tre miljoner kronor. Totalt har företaget nu bidragit med över 8,9 miljoner  miljoner kronor till Barncancerfonden. Många kunder tar steget, bokar in en värdering och bidrar därigenom till ett gott ändamål.

Det är de 1 200 medarbetarna på kedjans över 200 olika lokalkontor som genom en mängd aktiviteter under 2017 har samlat in rekordsumman 3 120 000 kronor till kampen mot barncancer.

– Vi är stolta över att vara ett företag som står för något. Vi vill såklart ha fler bostadsvärderingar, eftersom det innebär fler potentiella kunder. Men själva CSR-konceptet bygger på att våra mäklare och kunder ger av sin tid, inte att det sker en försäljning, säger Johanna Gavefalk, marknad- och kommunikationschef, Svensk Fastighetsförmedling.

Mäklarkontor över hela landet har dessutom samlat in pengar på flera andra sätt, exempelvis genom att bygga pepparkakshus som auktionerats ut, arrangera egna Walk of Hope och genom att sälja armband i butikerna. Förutom att samla in pengar bidrar aktiviteterna också till att sprida kunskap kring cancersjukdomar som drabbar barn.

– Det här har utvecklats till ett hållbarhetsarbete som genomsyrar hela företaget. Att kunna samlas runt något öppnar upp för engagemang lokalt. Och ju bättre det går för oss, desto mer kan vi göra för Barncancerfonden, säger Johanna Gavefalk.