Mäklare från Svensk Fastighetsförmedling

Mäklarna som säljer pepparkakshus

Svensk Fastighetsförmedlings mäklare i Norrköping har samlat in över en miljon kronor till Barncancerfonden genom att göra det de gör allra bäst – att sälja hus.Fast i det här fallet pepparkakshus. – Vi har arbetat efter devisen: ingen kan göra allt, men alla kan göra något, säger Magnus Dahlgren, mäklare i Norrköping.

Svensk Fastighetsförmedling är huvudpartner till Barncancerfonden och har sedan starten samlat in 10,5 miljoner kronor i kampen mot barncancer.

Rekordet bland kontoren runt om i landet har mäklarna i Norrköping som har bidragit med över en miljon kronor. Här var medarbetarna engagerade i kampen mot barncancer innan det centrala samarbetet inleddes, redan 2013 drog de in 100 000 kronor. Främst har de dragit in pengar genom att sälja pepparkakshus.

– Vi kontaktade en duktig bagare som byggde en kopia av den kända industribyggnaden Strykjärnet i Norrköping, sedan lade vi upp pepparkakshuset för försäljning som ett vanligt objekt. Många kunder trodde det var ett riktigt hus på bilden och ville köpa det, berättar mäklaren Magnus Dahlgren, som tillsammans med Camilla Dahlgren och Per Illner driver Svensk Fastighetsförmedling i Norrköping.

Försäljningen av pepparkakshuset drog inte bara in pengar utan fick även stor medial uppmärksamhet i såväl tidningar som tv.

Året därpå kördes en favorit i repris – nu med en pepparkaksreplika av ett annat hus i Norrköping – och efter budgivning blev slutsumman 200 000 kronor till Barncancerfonden. Men framgången har inte kommit av sig själv.

– Vi har jobbat för varje krona, det har gjort skillnaden. Alla mäklare har fått som mål att sälja in pepparkakshuset, berättar Magnus.

Trenden med att sälja pepparkakshus spreds i Sverige, vilket fick Svensk Fastighetsförmedling i Norrköping att tänka nytt. 2015 knäcktes det hittills mest vinnande konceptet – att i stället sälja andelar i ett hus. Denna gång i form av ett dockhus, som fullt möblerat lades ut till försäljning.

– Vi fotograferade huset och placerade det på Strömsholmen mitt i Norrköping och fick in totalt 252 000 kronor. Att sälja andelar i ett hus är mycket effektivare. Det är svårt att få någon att lägga 100 000 kronor på ett pepparkakshus, men 50 företag kan lägga 2 000 kronor var. Det gör också att fler är med och bidrar och känner sig engagerade. Vi är tio mäklare i Norrköping och när alla jobbar mot ett gemensamt mål så blir resultatet optimalt, säger Magnus.

2016 blev ytterligare ett rekordår. Norrköpingsmäklarna sålde då andelar i en replika av Vita Huset vilket inbringade 290 000 kronor. De har även samlat in pengar vid andra event, där man bland annat har sålt lotter till förmån för Barncancerfonden. Kunderna uppskattar initiativen.

– Vi får ofta höra: ”Vad bra att ni gör det här för då blir det av att vi skänker pengar.” Många vill ge men behöver en spark i baken för att agera.

Att hjälpa till i kampen mot barncancer var en självklarhet.

– Camilla, Per och jag har själva barn och har på nära håll sett drabbade familjer i vår omgivning. Man kan inte ens ta till sig hur hemskt det är. Det var naturligt för oss att göra något.

Totalt har Svensk Fastighetsförmedling i Norrköping samlat in över en miljon kronor – och de har utmanat andra mäklarkontor i Sverige att göra detsamma.

– Det har blivit en inbördes tävlan mot andra kontor, vi ska banne mig få in mer än alla andra av Svensk Fastighetsförmedlings kontor i Sverige. I vår vildaste fantasi hade vi inte trott att det skulle bli såna här pengar år efter år, säger Magnus och tillägger:

– Störst är glädjen över att få vara med att hjälpa till. Vi har arbetat efter devisen: ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Insamlingsmålet på central nivå för Svensk Fastighetsförmedling är att samla in två miljoner kronor årligen, bland annat genom kampanjen ”Läge för livet”, där 100 kronor skänks till Barncancerfonden för varje genomförd bostadsvärdering.

– Bara under 2017 samlade vi in en rekordsumma på över tre miljoner kronor. Det känns helt fantastiskt att kunna bidra till något så viktigt, säger Johanna Gavefalk, marknad- och kommunikationschef på Svensk Fastighetsförmedling.

Svensk Fastighetsförmedling sponsrar även andra aktiviteter som Barncancergalan, de integrerar Barncancerfonden i de egna mediekanalerna och bjuder in till workshopar. Mäklarkontor över hela landet har dessutom samlat in pengar exempelvis genom att arrangera egna events, delta i Walk of Hope och Ride of Hope samt sälja armband. Det nära samarbetet har skapat en stark vi-känsla i kampen mot barncancer – och den ger resultat.

– Det lokala engagemanget har varit fantastiskt. Det är viktigt för oss med ett samarbete som kan engagera och beröra alla, från norr till söder, och att pengarna går till något som bevisligen gör skillnad. Att vara med och samla in pengar till forskningstimmar som gör verklig skillnad är något som värmer alla och skapar stor stolthet, säger Johanna.

Hittills har CSR-samarbetet med Barncancerfonden gett över tio miljoner kronor till forskningen, vilket motsvarar 20 000 forskningstimmar.

– Vi vinner alla på detta – barnen och deras familjer, forskningen, och våra medarbetare, säger Johanna Gavefalk.