#120milpåhöghjuling

Hösten 2017 cyklade jag höghjuling för första gången och kunde i princip inte sluta le av känslan att sitta 1,5 meter upp i luften och sväva fram. 2018 cyklade jag runt Vättern på min höghjuling, ett litet äventyr som tog ca: 18 timmar och det gav mersmak.

12x5 Image

Höghjuling är en cykeltyp som var som mest populär under 1800-talets andra hälft. Cykeln har ett stort framhjul (upp till 1,5 meter i diameter) och ett litet bakhjul som i första hand fungerar som stödhjul. Höghjulingen har direktdrift på främre hjulet och vevarmar och pedaler sitter direkt monterade på framnavet. Höghjulingen saknar traditionellt sett frihjul och bromsas i första hand med att man trampar emot i pedalerna. 1888 uppfanns de luftfyllda däcken och redan 1893 hade i princip tillverkningen av höghjulingar upphört. Idag finns det ett fåtal tillverkare i världen varav en av dem finns i skånska Tomelilla.

Under vintermånaderna växte idén fram om att göra ett lite längre cykeläventyr på höghjulingen och samtidigt försöka samla in pengar till Barncancerfonden. Inledningsvis spånade jag på att cykla från Köpenhamn till Stockholm men tankarna svängde snart över mot de nationella cykellederna Kattegattleden och Sydostleden i södra Sverige. Lämpligt nog så skulle Sveriges tredje nationella cykelled Sydkustleden invigas i juni och möjligheten att länka samman lederna till en längre sammanhängande rutt gavs. Planen blev således att cykla från hemmet i Nässjö till Göteborg, därefter Kattegattleden från Göteborg till Helsingborg, vidare på Sydkustleden till Simrishamn, därefter Sydostleden till Växjö för att avsluta med 10 mil hem till Nässjö igen. En tur på lite drygt 120 mil. Ganska omedelbart efter att jag börjat presentera min lilla plan blev jag erbjuden boende längs vägen och jag kunde till slut planera hela äventyret utifrån förutbestämda sovplatser. Jag bestämde mig för att köra på 10 dagar och dagsetapperna blev mellan 7 och 17 mil långa. Möjligheten att sova inomhus gjorde att jag kunde köra med ganska lite packning och jag klarade mig med en 8 liters drybag, en sadelväska på cykeln samt en 10 liters ryggsäck.

Projektet fick tre målsättningar:

  1. Samla in pengar till Barncancerfonden och fortsätta uppmärksamma fantastiske Janne Paananens insamling #levförfan. Målet är minst 200kr/mil, vilket ger minst 25.000kr.
  2. Visa att det inte behöver vara avancerat eller särskilt dyrt att dra ut på cykeläventyr. Jag startar och slutar vid dörren hemma i Nässjö, cyklar på en enkel cykel och bor hemma hos kompisar eller i tält.
  3. Ett av målen är självklart att jag vill uppleva ett riktigt härligt cykeläventyr i sommar.

Förberedelser: Utöver det vanliga fixandet med att planera var jag skulle cykla och hur dagsetapperna skulle delas, packande av utrustning och iordningsställande av cykeln spenderades en hel del tankekraft och tid på själva insamlingen. Jag skickade ut pressmeddelande med förhoppning att få lite spridning på projektet samt att jag ordnade med lite auktioner av upplevelser och prylar för att få in mer pengar till insamlingen. Här kunde jag i efterhand ha gjort några mer åtgärder för att sprida och förenkla insamlandet. En sådan sak skulle kunna ha varit att trycka upp visitkort med instruktioner om hur man skänker pengar till insamlingen, visitkort som jag kunde delat ut till de som var intresserade längs vägen. Någon vecka innan jag skulle påbörja cyklingen gjordes ett reportage i den lokala dagstidningen samt ett kortare inslag på SVT Jönköping.

Etapp 1: Nässjö-Göteborg. Till slut var det så äntligen den 1/8 och jag skulle få börja cykla. Förberedelserna var gjorda och nu återstod bara det roligaste. Första dagen skulle jag cykla knappt 15 mil, via Jönköping där det skulle göras ett inslag i TV4 Nyhetsmorgon och därefter vidare till Borås. Vädret var perfekt, i princip ingen vind och ganska lagom varmt. Strax innan Jönköping möttes jag upp av Marcus och vi slog följe till Vätterstranden där TV4 ringde upp. Jag fick ungefär en minut via Face-Time där vi pratade om projektet innan vi trampade in till centrum för en fika. Ut ur Jönköping blev det en promenad med cykeln uppför backen och vidare via Gällstad till Borås där jag skulle övernatta hos Johan med familj. Längs vägen möttes jag av leenden och uppsträckta tummar och när jag stannade i Gällstad var det flera som sett inslaget på TV och var nyfikna. Kvällen utanför Borås tillbringades i väldigt trevligt sällskap med en utmärkt middag. Efter frukost trampade jag in till Borås för att göra ett reportage i Borås Tidning och därefter direkt in till Puls FM för att prata om äventyret i radio. Som väl var så skulle jag bara cykla 75km till Mölnlycke så det fanns gott om tid för lite mediauppdrag. Utöver media, lunch i Bollebygd, lite utmanande stig, söder om Landvettersjön och ett bad hände inget speciellt spännande innan jag kom fram till nattens boende. Även denna natt hette värden Johan och vi käkade och satt och snackade långt in på kvällen trots att vi aldrig träffats tidigare.

Etapp 2: Kattegattleden Göteborg-Helsingborg. Dags för den första av de nationella cykellederna. Jag rullade in till starten av leden vid Centralstationen i Göteborg och möttes av Olle på väg in i stan. Vid Veloform träffade vi även Julia som skulle starta sin cykelsemester och ta sig ner i Europa med fullastad cykel. Jag, Olle och Julia cyklade tillsammans längs leden ut ur Göteborg. Inledningsvis var leden lite stökig på höghjuling med mycket cykelbanor, bommar över cykelvägen, skarpa kurvor, rödljus och korsningar. Efter hand blev det mer lättcyklat och vi svängde ut mot Onsala. Avstickaren ut mot Onsala var nog den tråkigaste och sämsta delen av de tre lederna, en sträcka på drygt 2 mil som man med lätthet kan hoppa över. Vi stannade och käkade i Kungsbacka och där valde Olle att ta tåget hem och Julia att ta tåget mot Karlskrona för att komma vidare ner i Polen. Jag fortsatte till Varberg och möttes efter 15 mil av Tommy på höghjuling och inkvarterades hos Mathias. Mathias hade som rutinerad cyklist förberett lasagne och tvättmaskin så jag kunde starta nästa dag både mätt och med rena kläder. Fjärde dagen väntade 10 mil mellan Varberg och Halmstad och ganska snart möttes jag av kafferostare Ingo som ville erbjuda auktion av kafferostning. Efter att vi spelat in en liten film och fått ut informationen om auktionen körde jag vidare via Tylösand och in till Halmstad. I Halmstad bodde jag hos höghjulingscyklisten Casper och Krister. Femte dagen var äventyrets längsta med nästan 18 mil så starten blev tidig. Från Halmstad rullade det lätt till Båstad innan det var dags för ruttens längsta promenad uppför Hallandsåsen. Höghjulingen med en växel, korta vevarmar och ett jättestort framhjul är minst sagt ganska dålig uppför så när backarna blir branta är det bara till att gå. Jag cyklade vidare via Torekov till Vejbystrand där Helsingborgs Dagblad passade på att göra en intervju. Utanför Ängelholm hade familjen Granlund dukat upp med en egen depå och jag bjöds på fika.

Sedan väntade Kullahalvön som jag tillsammans med Österlen tycker är ledernas vackraste delar. Jonstorp, Arild, havet, naturen, vädret, livet lekte och snart var jag mitt i Helsingborg där Kattegattleden avslutades och Sydkustleden tog vid. Strax utanför Helsingborg väntade ny sovplats, klädtvätt och mat hos Jimmy med familj.   

Etapp 3: Sydkustleden Helsingborg-Simrishamn

Sjätte dagen skulle det cyklas 13 mil via Malmö till Falsterbo. Jag stannade hos en kompis i Bjärred och drack kaffe, drack mer kaffe i Malmö och konstaterade strax att Sydsvenskan skrivit några rader om mitt projekt. Många verkade ha läst om äventyret och insamlingen och många ville titta närmare på cykeln samt fråga om hur det var att cykla. Det började även märkas på insamlingen där det trillade in lite mer pengar. Auktioner var igång på startplats till cykeleventet 13Hills, tidigare nämnda kafferostning, cykelhjälm och bergsprängning. Bitvis kändes det som att jag knappt hann med att cykla och det skulle nästan behövts lite hjälp för att hinna med allt. Sydkustleden likt de övriga lederna gick på väldigt varierande underlag. Allt från mindre asfaltsvägar, cykelvägar, grusvägar, skogsbilvägar och stigar. Jag kom fram till familjen Lindgren i Falsterbo, bjöds på middag, badade i havet och avslutade dagen i gäststugans säng.

Dag 7 och 13 nya mil längs sydkusten. Frukost i Trelleborg och i princip en hel dag med havet på höger sida. Strax innan Ystad var det dags för mer tidningsjobb, denna gång i Ystads Allehanda. I Ystad bjöds jag på en fantastisk Bouillabaisse på Villa Strandvägen samt att jag gjorde ytterligare en intervju, denna gång för Österlenmagasinet. I Ystad mötte Pelle Kippel upp som bygger höghjulingarna och vi cyklade tillsammans de återstående 5 milen till Simrishamn där det blev en natt på hotell Svea. I Simrishamn avslutades även Sydkustleden och jag kunde lägga ut en auktion på en höghjulingskurs i Tomelilla. 

Etapp 4: Sydostleden Simrishamn-Växjö

Efter en rejäl frukostbuffé cyklade jag 10 mil till Kristianstad där Cykelfrämjandet anordnande Cykelturveckan. Österlen bjöd på omväxlande väder och vackra småvägar via Kivik, Brösarps backar och längs havet upp mot Åhus och Kristianstad. I Kristianstad träffade jag representanter från Cykelfrämjandet, fixade till kvällens föreläsning, checkade in på hotell, duschade och vilade lite. På kvällen körde jag en gratisföreläsning om ultracykling och mitt pågående projekt för ett drygt trettiotal åhörare. Frivilliga bidrag till insamlingen resulterade i 2050kr och målet på 25.000kr var uppnått. På morgonen cyklade jag gemensamt med Cykelturveckan ut ur Kristianstad och gjorde en kort intervju i SR P4 innan jag styrde norrut mot Karlshamn och därefter banvall mot Tingsryd. Innan Tingsryd mötte Jonas upp på höghjuling och min värd för natten Glenn kom på racer. Vi cyklade in mot Tingsryd för resans sista tidningsreportage innan dagens avslutande mil hem till Glenn i Väckelsång. Trippmätaren stannade på drygt 13 mil och det var inga problem att somna den här natten heller.

Etapp 5: Växjö-Nässjö

Sista dagen startade i regn som övergick i ösregn. Jag och Glenn cyklade tillsammans de tre milen in till Växjö och som dränkta katter sökte vi skydd på ett av stans konditorier. Sydostleden var avklarad och nu återstod bara 10 mil hem till Nässjö. 10 mil på vägar jag cyklat många gånger tidigare. De avslutande milen gick fint och innehöll både lunch hos svärföräldrarna tillsammans med fru och barn, fika med släktingar i Hultsjö och cykling tillsammans med min kusin med flera.

Det här blev ett underbart litet äventyr och insamlingen gav det verkligen en extra krydda. När detta skrivs är insamlingen uppe i 43.000kr och det bör kunna komma in lite till innan den avslutas. Utöver känslan av att ha dragit in pengar till ett bra ändamål så har jag mötts av tusentals leende människor och uppsträckta tummar. De erfarenheterna kommer jag bära med mig länge och det är absolut inte omöjligt att det blir fler välgörenhetscyklingar i framtiden.

#levförfan

/Daniel Johansson

 

Vill du bidra till Daniels insamling så kan du göra det via länken nedan, insamlingen är aktiv till den 31/8-2019: https://www.barncancerfonden.se/jag-vill-bidra/egen-insamling/alla-insamlingar/_/120milpahoghjuling/